Yrityksille suunnattujen palvelujen ideoiminen Jokimaan ravikeskukselle
Austero, Katja; Puhakainen, Paula (2011)
Austero, Katja
Puhakainen, Paula
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202292671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202292671
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehdään Jokimaan ravikeskukselle ja se käsittelee yritysasiakkaille suunnattujen palvelujen ideoimista. Työn tarkoituksena on selvittää, millaisia palveluja Lahteen kaivataan sekä keinoja uuden ideoimiseen. Työ rajataan yritysasiakkaisiin; työssä ei käsitellä yksityisasiakkaita.
Teoriaosuus käsittelee palvelua sekä siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi kerrotaan, miten palvelu ideoidaan ja kehitetään. Teoriaosuudessa selvitetään lisäksi, miten palveluja markkinoidaan yritysasiakkaille.
Empiirisen osuuden tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia palveluja yritykset kaipaavat Lahteen ja mielikuvia Jokimaan ravikeskuksesta. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää yritysten edustajaa erikokoisista ja eri alojen yrityksistä. Haastateltaville lähetettiin etukäteen sähköpostitse teemalomake ja haastattelut suoritettiin vuoden 2011 loka- ja marraskuussa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että yritykset järjestävät erilaisia palvelutapahtumia. Vastaajat myös kaipaavat uusia elämyksellisiä palveluja Lahteen tarjottavaksi henkilökunnalle ja asiakkaille. Haastatteluista selviää, että Jokimaan ravikeskus mielletään vanhaksi ravikeskukseksi.
Teoria- ja empiriaosuuksia hyödyntäen Jokimaan ravikeskukselle ideoitiin uusia palveluja. Palvelut jakautuvat neljään kategoriaan, jotka ovat tilojen vuokraus, mainospaketit, ravipaketit sekä elämyspaketit. Jokainen kategoria sisältää useamman palveluidean, joita on kaikkiaan kymmenen.
Teoriaosuus käsittelee palvelua sekä siihen liittyviä käsitteitä. Lisäksi kerrotaan, miten palvelu ideoidaan ja kehitetään. Teoriaosuudessa selvitetään lisäksi, miten palveluja markkinoidaan yritysasiakkaille.
Empiirisen osuuden tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia palveluja yritykset kaipaavat Lahteen ja mielikuvia Jokimaan ravikeskuksesta. Tutkimukseen haastateltiin yhdeksää yritysten edustajaa erikokoisista ja eri alojen yrityksistä. Haastateltaville lähetettiin etukäteen sähköpostitse teemalomake ja haastattelut suoritettiin vuoden 2011 loka- ja marraskuussa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että yritykset järjestävät erilaisia palvelutapahtumia. Vastaajat myös kaipaavat uusia elämyksellisiä palveluja Lahteen tarjottavaksi henkilökunnalle ja asiakkaille. Haastatteluista selviää, että Jokimaan ravikeskus mielletään vanhaksi ravikeskukseksi.
Teoria- ja empiriaosuuksia hyödyntäen Jokimaan ravikeskukselle ideoitiin uusia palveluja. Palvelut jakautuvat neljään kategoriaan, jotka ovat tilojen vuokraus, mainospaketit, ravipaketit sekä elämyspaketit. Jokainen kategoria sisältää useamman palveluidean, joita on kaikkiaan kymmenen.