Rakeinteisen kirjaamisen osaamisen kehittäminen : alueprojektin loppuraportti
Hukkanen, Anne; Malin, Leila (2011)
Hukkanen, Anne
Malin, Leila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202152215
Tiivistelmä
Tämä hoitotyön rakenteisen kirjaamisen osaamisen kehittämisen loppuraportti valmistui osana Vantaan alueellista eNNI © -hanketta yhteistyössä Katriinan sairaalan osaston 4b kanssa. eNNI © on valtakunnallinen rakenteisen kirjaamisen yhtenäisen mallin kehittämishanke vuosille 2008–2012. Valtakunnallisessa eNNI © -hankkeessa on mukana 19 ammattikorkeakoulua. Tässä hankkeessa yhtenä keskeisenä tavoitteena oli muodostaa työelämän ja koulutuksen välille uudenlaista kehittämisyhteistyötä ja juurruttaa rakenteinen kirjaaminen työyhteisöön. Tässä alueprojektissa olivat mukana Katriinan sairaala sekä Laurea-ammattikorkeakoulu. (Hankekuvaus 2008.)
Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen on yhdenmukaista informaatiota, sähköisessä muodossa potilastietojärjestelmässä. Rakenteinen kirjaaminen perustuu kansallisesti määriteltyihin hoitotyön ydintietoihin, kehitettyyn FinCC-luokituskokonaisuuteen ja hoitotyön prosessiajatteluun. Tämä opinnäytetyö kuvaa hoitotyön rakenteisen kirjaamisen osaamisen kehittymistä Katriinan sairaalan osastolla 4 b yhteistyössä Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyössä arvioidaan alueprojektin tavoitteiden toteutumista Katriinan sairaalan osastolla 4b. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahtena eri päivänä ryhmissä vuonna 2010. Haastateltavia oli yhteensä 11, sairaanhoitajat, perushoitajat ja lähihoitajat muodostivat osaston 4b hoitohenkilökunnan. Arviointi tehtiin teemahaastatteluina ja teemakysymyksiä oli kaksi: 1. Mikä merkitys on ollut osaston 4b ja Laurean keskinäisellä yhteistyöllä? 2. Millä tavalla kirjaaminen on muuttunut? Haastattelun tuloksia arvioitiin sisällönanalyysillä aineistosta esiin nousseista tuloksista.
Haastattelujen mukaan Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Katriinan sairaalan järjestämät koulutukset sekä osaston 4b osastotunnit avasivat uusia näkökulmia kirjaamiseen. Ryhmässä työskentelyn merkitys ajatustyön prosessoinnissa oli merkittävää kirjaamisen kehittymisessä. Yhteistyö ammattikorkeakoulun ja työelämän kanssa on hyödyttänyt molempia osapuolia.
Kirjaaminen on kehittynyt osastolla 4b siten, että kirjaaminen on tullut selkeämmäksi ja luontevammaksi. Kirjaamisen muutoksia ovat esimerkiksi hoitosuunnitelmien huolellisempi laadinta. Päivittäisessä kirjaamisessa potilaan todellisten voimavarojen näkyminen on kehittynyt koulutusten myötä. Päivittäisessä kirjaamisessa hoitotoimintojen vaikuttavuus, sekä tavoitteiden kirjaaminen oli vaihtelevaa ja osin epäselvää. Kirjaaminen on haastattelujen mukaan osastolla yhtenäistynyt.
Kehittämisen tarpeiksi nousi työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyön suunnitelmallisuus pidemmällä aika välillä, tiedonkulun kehittäminen eri yhteistyötahojen välillä, sähköisen potilastietojärjestelmään tutustuminen jo opiskeluaikana ja Graafisen Finnstarin haavalehden kehittäminen siten, että haavalehti ohjaisi kirjaamista enemmän esim. haavan mittaamisen osalta. Päivittäisessä kirjaamisessa tavoitteiden sekä hoitotoimintojen näkyminen nousi myös kehittämisen tarpeeksi.
Hoitotyön rakenteinen kirjaaminen on yhdenmukaista informaatiota, sähköisessä muodossa potilastietojärjestelmässä. Rakenteinen kirjaaminen perustuu kansallisesti määriteltyihin hoitotyön ydintietoihin, kehitettyyn FinCC-luokituskokonaisuuteen ja hoitotyön prosessiajatteluun. Tämä opinnäytetyö kuvaa hoitotyön rakenteisen kirjaamisen osaamisen kehittymistä Katriinan sairaalan osastolla 4 b yhteistyössä Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyössä arvioidaan alueprojektin tavoitteiden toteutumista Katriinan sairaalan osastolla 4b. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kahtena eri päivänä ryhmissä vuonna 2010. Haastateltavia oli yhteensä 11, sairaanhoitajat, perushoitajat ja lähihoitajat muodostivat osaston 4b hoitohenkilökunnan. Arviointi tehtiin teemahaastatteluina ja teemakysymyksiä oli kaksi: 1. Mikä merkitys on ollut osaston 4b ja Laurean keskinäisellä yhteistyöllä? 2. Millä tavalla kirjaaminen on muuttunut? Haastattelun tuloksia arvioitiin sisällönanalyysillä aineistosta esiin nousseista tuloksista.
Haastattelujen mukaan Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Katriinan sairaalan järjestämät koulutukset sekä osaston 4b osastotunnit avasivat uusia näkökulmia kirjaamiseen. Ryhmässä työskentelyn merkitys ajatustyön prosessoinnissa oli merkittävää kirjaamisen kehittymisessä. Yhteistyö ammattikorkeakoulun ja työelämän kanssa on hyödyttänyt molempia osapuolia.
Kirjaaminen on kehittynyt osastolla 4b siten, että kirjaaminen on tullut selkeämmäksi ja luontevammaksi. Kirjaamisen muutoksia ovat esimerkiksi hoitosuunnitelmien huolellisempi laadinta. Päivittäisessä kirjaamisessa potilaan todellisten voimavarojen näkyminen on kehittynyt koulutusten myötä. Päivittäisessä kirjaamisessa hoitotoimintojen vaikuttavuus, sekä tavoitteiden kirjaaminen oli vaihtelevaa ja osin epäselvää. Kirjaaminen on haastattelujen mukaan osastolla yhtenäistynyt.
Kehittämisen tarpeiksi nousi työelämän ja ammattikorkeakoulun yhteistyön suunnitelmallisuus pidemmällä aika välillä, tiedonkulun kehittäminen eri yhteistyötahojen välillä, sähköisen potilastietojärjestelmään tutustuminen jo opiskeluaikana ja Graafisen Finnstarin haavalehden kehittäminen siten, että haavalehti ohjaisi kirjaamista enemmän esim. haavan mittaamisen osalta. Päivittäisessä kirjaamisessa tavoitteiden sekä hoitotoimintojen näkyminen nousi myös kehittämisen tarpeeksi.