Asiakaskysely kehittämistyön välineenä Vantaan nuorisopalveluissa
Lahdensivu, Minna (2012)
Lataukset:
Lahdensivu, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202172306
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämisraportti. Tein asiakaskyselyn kehittämistyön välineeksi Vantaan nuorisopalveluille ja erityisesti nuorisotiloille. Vantaan kaupungin nuorisotiloilla ei ollut aiemmin yhtenevää vuosi vuodelta vertailukelpoista asiakaskyselyä, jonka avulla olisi saanut esiin trendejä. Henkilökohtaisesti itseäni kiinnostivat nuoret oman asiansa asiantuntijoina, jossa he saivat vaikuttaa palveluihin, joita he kuntalaisina käyttivät. Kyseessä oli kehittämishanke, jossa oli toimintatutkimuksen ja prosessiarvioinnin piirteitä.
Opinnäytetyön teoria osuus rakentui nuorisotyön, nuorisolain, asiakkaan, laadun, sekä osallisuuden kesken. Nuorisotyö on lakisäänteistä kuntien palvelua. Nuorisotyö tunnetaan parhaiten nuorisotilatyöstä, joka on vuorovaikutteista kasvatuksellista kohtaamista nuorten kanssa. Nuorisotyön tavoitteena on tukea nuorten elämänhallintaa ja kasvua aikuisuuteen.
Kehittämishankkeen visiona oli, että nuorten ääni kuuluu Vantaalla. Tavoitteina oli asiakaskyselyn kehittäminen nuorisotilan nuorille, joka toisi esiin trendejä ja jonka tulokset olisivat osa arjen työn kehittämistä.
Tähän tavoitteeseen oli tarkoitus päästä etappien kautta. Katsoin kehittämishanketta projektina, joka oli hyvä jakaa välietappeihin, joiden avulla tarkastelin missä projekti oli menossa ja etenin määrätietoisesti kohti maalia. Etapit olivat suunnitelma, rajaaminen, kriittisten menestystekijöiden kartoitus, kysymysten laadinta, pilotointi, kyselyn tulosten vienti arkeen osaksi kehittämistä -etappi sekä etappien arviointi. Kehittämishankkeen ajan mukana oli aktiivisesti Länsi-Vantaan nuorisotilojen nuoret ja työntekijät tuomassa omia ajatuksiaan asiakaskyselyyn ja sen jatko käsittelyyn.
Kehittämishanke pystyi vastaamaan sille alussa asetettuihin kysymyksiin. Tuloksena oli ymmärrettävä asiakaskysely nuorisotilan nuorille, joka toi esiin trendejä. Asiakaskysely otettiin osaksi työn kehittämistä. Kehittämishankkeen tulokset esiteltiin joulukuussa 2011 nuorisopalveluiden johtoryhmälle, jossa päätettiin ottaa asiakaskysely käyttöön osana Vantaan nuorisotilojen kehittämistä vuonna 2012. Asiakaskyselyllä on myös tulevaisuudessa laajentamisen mahdollisuuksia, koskemaan muitakin asiakasryhmiä nuorisotiloilla sekä laajentumaan muihin kaupunkeihin. Nuoren ääni kuului kehittämishankkeessa ja sen jälkeen, koska nuoret olivat asiantuntijoina omassa asiassaan sekä nuoren ääni kuului tasa-arvoisena aikuisten rinnalla.
Opinnäytetyön teoria osuus rakentui nuorisotyön, nuorisolain, asiakkaan, laadun, sekä osallisuuden kesken. Nuorisotyö on lakisäänteistä kuntien palvelua. Nuorisotyö tunnetaan parhaiten nuorisotilatyöstä, joka on vuorovaikutteista kasvatuksellista kohtaamista nuorten kanssa. Nuorisotyön tavoitteena on tukea nuorten elämänhallintaa ja kasvua aikuisuuteen.
Kehittämishankkeen visiona oli, että nuorten ääni kuuluu Vantaalla. Tavoitteina oli asiakaskyselyn kehittäminen nuorisotilan nuorille, joka toisi esiin trendejä ja jonka tulokset olisivat osa arjen työn kehittämistä.
Tähän tavoitteeseen oli tarkoitus päästä etappien kautta. Katsoin kehittämishanketta projektina, joka oli hyvä jakaa välietappeihin, joiden avulla tarkastelin missä projekti oli menossa ja etenin määrätietoisesti kohti maalia. Etapit olivat suunnitelma, rajaaminen, kriittisten menestystekijöiden kartoitus, kysymysten laadinta, pilotointi, kyselyn tulosten vienti arkeen osaksi kehittämistä -etappi sekä etappien arviointi. Kehittämishankkeen ajan mukana oli aktiivisesti Länsi-Vantaan nuorisotilojen nuoret ja työntekijät tuomassa omia ajatuksiaan asiakaskyselyyn ja sen jatko käsittelyyn.
Kehittämishanke pystyi vastaamaan sille alussa asetettuihin kysymyksiin. Tuloksena oli ymmärrettävä asiakaskysely nuorisotilan nuorille, joka toi esiin trendejä. Asiakaskysely otettiin osaksi työn kehittämistä. Kehittämishankkeen tulokset esiteltiin joulukuussa 2011 nuorisopalveluiden johtoryhmälle, jossa päätettiin ottaa asiakaskysely käyttöön osana Vantaan nuorisotilojen kehittämistä vuonna 2012. Asiakaskyselyllä on myös tulevaisuudessa laajentamisen mahdollisuuksia, koskemaan muitakin asiakasryhmiä nuorisotiloilla sekä laajentumaan muihin kaupunkeihin. Nuoren ääni kuului kehittämishankkeessa ja sen jälkeen, koska nuoret olivat asiantuntijoina omassa asiassaan sekä nuoren ääni kuului tasa-arvoisena aikuisten rinnalla.