Organizational communication : Design research of information sharing
Seppälä, Olli-Pekka (2011)
Seppälä, Olli-Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083038
Tiivistelmä
Tämä suunnittelutieteellinen tutkimus tutkii miten organisaation sisäistä viestintää voidaan parantaa suurikokoisessa organisaatiossa. Tämän pohjalta tutkimuskysymys muotoutui seuraavasti: Miten voidaan tehokkaasti jakaa tietoa suurikokoisessa organisaatiossa? Kysymys on oleellinen, koska yrityksen sisäinen viestintä on tärkeää. Syitä tälle voi hakea mm. ajankäytöstä - ei ole järkevää tai tehokasta käyttää aikaa sellaisen tiedon etsimiseen, jonka joku työkaveri on ehkä jo ratkaissut. Tehokas tiedonjakaminen vaikuttaa työtehokkuuteen ja täten yrityksen tulokseen. Siitäkin huolimatta, että on olemassa selkeä yhteys työtehokkuuden ja yrityksen sisäisen tiedonjaon välillä, tiedonjakamiseen ei valitettavasti useinkaan kiinnitetä riittävästi huomiota.
Tiedonjakamiseen liittyvät ongelmat voidaan jakaa kahteen kategoriaan. Ensinnäkin työyhteisöllä ei välttämättä ole olemassa tiedonjakoon tarkoitettua työkalua. Kunnollisen työkalun valitseminen on tärkeää, koska se joko kannustaa tai hankaloittaa tiedonjakamista. Työyhteisöillä tulee myös olla riittävä ohjeistus tiedonjakamiseen liittyen. Työntekijöiden tulee ymmärtää mitä heiltä odotetaan. Tiedonjakamiseen liittyvä tuki, ohjeistus, tavoitteet jne. tulee olla kommunikoitu työyhteisön johdon toimesta. Edellämainitut asiat ovat tärkeitä tiedonjakamisen kannalta, mutta ehkä tärkein ja vaikeimmin saavutettava asia on saada työyhteisön jäsenet aidosti haluamaan jakamaan tietoa. Jotkut työyhteisön jäsenet voivat olla automaattisesti halukkaita jakamaan tietonsa, mutta tilanne ei ole sama kaikkien ihmisten osalta. Jos ja kun tämä osuus ratkaistaan, suuri osa tiedonjakamiseen liittyvistä haasteista on ratkennut samalla.
Tässä tutkimuksessa tietojärjestelmän suunnittelutieteellinen tutkimus (DSR) on tutkimuksen pohjana; se keskittyy tutkimuksen rakentamiseen, artifaktin parantamiseen ja arviointiin, mallien, metodien, käsitteiden, suunnitelmien, tietojärjestelmien ja palveluiden käyttöönottoon organisaation tiedonjaon näkökulmasta. Tämä tutkimus tarjoaa oivalluksia ja ymmärrystä sille miten tietoa jaetaan tällä hetkellä esimerkkitapauksen suurikokoisessa organisaatiossa ja miten nykytilannetta voidaan parantaa. Tämän tutkimuksen tieto pohjautuu omapohjaisiin kokemuksiin käytännön työskentelystä suurikokoisessa organisaatiossa sekä tutkimuksessa on myös huomioitu aiemmat vastaavat tutkimukset organisaation sisäisestä tiedonjakamisesta.
Tiedonjaon ja kommunioinnin tarkoitus on vähentää ihmisen ymmärtämystä ja tietämystä jostain asiasta. Kommunikointi voidaan katsoa onnistuneeksi siinä tapauksessa, jos joku tai jotkut oppivat sen johdosta jotain uutta. Tämä ei kuitenkaan valitettavasti tapahdu automaattisesti. Kun joku haluaa kommunikoida jotakin, hänen tulee löytää keino ilmaista itsensä ja käytännössä siirtää tieto ja ajatukset omasta päästään jonkun toisen päähän. Vaikka kommunikointi voikin olla sinänsä helppoa, siinä voi kuitenkin esiintyä erilaisia häiriöitä, joiden takia viesti saattaa jäädä epäselväksi tai kokonaan saamatta.
On olemassa useita tapoja jakaa tietoa. Jotkin näistä tavoista saattavat toimia erinomaisesti jossain tilanteessa, mutta toiseen tilanteeseen ne eivät välttämättä sovi ollenkaan. Työympäristössä yleisimmät tiedonjakotavat ovat erinäiset dokumentit, sähköpostit, kokoukset, kasvokkain keskuskustelut jne. Edellä mainitut tiedonjakotavat eivät ole tarkoitettu korvaamaan toisia, vaan niiden tarkoitus on tukea toisiaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että joku luo tietoa sisältävän dokumentin josta keskustellaan kokouksessa ja tiedot mahdollisesta päivityksestä ko. dokumenttiin voidaan kertoa asiasta kiinnostuneelle henkilölle kasvotusten. Kommunikointia voidaan parantaa erinäisillä tavoilla, esimerkiksi ottamalla joitakin lisäyksiä kommunikointiprosessiin, kuten toistamalla esitetty asia tai esittämällä asia yllätyksellisesti.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat jaettu kahteen ryhmään. Ensimmäisessä kategoriassa ovat ne asiat, jotka ovat katsottu tärkeäksi tai pakolliseksi riittävän hyvän tiedonjakamisen saavuttamiseksi. Näitä voidaan kutsua tiedonjakamisen ydinalueiksi, ja ne tulisi ottaa jokaisen työyhteisön toimesta huomioon. Muussa tapauksessa tiedonjakaminen saattaa epäonnistua. Toiseen kategoriaan on jaoteltu enemmän tai vähemmän vapaaehtoiset asiat. Ne eivät ole pakollisia hyvän tiedonjaon suhteen, mutta ne voidaan nähdä jatkumoksi ydinasioille. Kun tiedonjaon perusteet ovat siis kunnossa, olisi hyvä jalostaa nykyistä tilannetta ottamalla mukaan valinnaisia ja vapaaehtoisia tiedonjaon asioita.
Tiedonjakamiseen liittyvät ongelmat voidaan jakaa kahteen kategoriaan. Ensinnäkin työyhteisöllä ei välttämättä ole olemassa tiedonjakoon tarkoitettua työkalua. Kunnollisen työkalun valitseminen on tärkeää, koska se joko kannustaa tai hankaloittaa tiedonjakamista. Työyhteisöillä tulee myös olla riittävä ohjeistus tiedonjakamiseen liittyen. Työntekijöiden tulee ymmärtää mitä heiltä odotetaan. Tiedonjakamiseen liittyvä tuki, ohjeistus, tavoitteet jne. tulee olla kommunikoitu työyhteisön johdon toimesta. Edellämainitut asiat ovat tärkeitä tiedonjakamisen kannalta, mutta ehkä tärkein ja vaikeimmin saavutettava asia on saada työyhteisön jäsenet aidosti haluamaan jakamaan tietoa. Jotkut työyhteisön jäsenet voivat olla automaattisesti halukkaita jakamaan tietonsa, mutta tilanne ei ole sama kaikkien ihmisten osalta. Jos ja kun tämä osuus ratkaistaan, suuri osa tiedonjakamiseen liittyvistä haasteista on ratkennut samalla.
Tässä tutkimuksessa tietojärjestelmän suunnittelutieteellinen tutkimus (DSR) on tutkimuksen pohjana; se keskittyy tutkimuksen rakentamiseen, artifaktin parantamiseen ja arviointiin, mallien, metodien, käsitteiden, suunnitelmien, tietojärjestelmien ja palveluiden käyttöönottoon organisaation tiedonjaon näkökulmasta. Tämä tutkimus tarjoaa oivalluksia ja ymmärrystä sille miten tietoa jaetaan tällä hetkellä esimerkkitapauksen suurikokoisessa organisaatiossa ja miten nykytilannetta voidaan parantaa. Tämän tutkimuksen tieto pohjautuu omapohjaisiin kokemuksiin käytännön työskentelystä suurikokoisessa organisaatiossa sekä tutkimuksessa on myös huomioitu aiemmat vastaavat tutkimukset organisaation sisäisestä tiedonjakamisesta.
Tiedonjaon ja kommunioinnin tarkoitus on vähentää ihmisen ymmärtämystä ja tietämystä jostain asiasta. Kommunikointi voidaan katsoa onnistuneeksi siinä tapauksessa, jos joku tai jotkut oppivat sen johdosta jotain uutta. Tämä ei kuitenkaan valitettavasti tapahdu automaattisesti. Kun joku haluaa kommunikoida jotakin, hänen tulee löytää keino ilmaista itsensä ja käytännössä siirtää tieto ja ajatukset omasta päästään jonkun toisen päähän. Vaikka kommunikointi voikin olla sinänsä helppoa, siinä voi kuitenkin esiintyä erilaisia häiriöitä, joiden takia viesti saattaa jäädä epäselväksi tai kokonaan saamatta.
On olemassa useita tapoja jakaa tietoa. Jotkin näistä tavoista saattavat toimia erinomaisesti jossain tilanteessa, mutta toiseen tilanteeseen ne eivät välttämättä sovi ollenkaan. Työympäristössä yleisimmät tiedonjakotavat ovat erinäiset dokumentit, sähköpostit, kokoukset, kasvokkain keskuskustelut jne. Edellä mainitut tiedonjakotavat eivät ole tarkoitettu korvaamaan toisia, vaan niiden tarkoitus on tukea toisiaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että joku luo tietoa sisältävän dokumentin josta keskustellaan kokouksessa ja tiedot mahdollisesta päivityksestä ko. dokumenttiin voidaan kertoa asiasta kiinnostuneelle henkilölle kasvotusten. Kommunikointia voidaan parantaa erinäisillä tavoilla, esimerkiksi ottamalla joitakin lisäyksiä kommunikointiprosessiin, kuten toistamalla esitetty asia tai esittämällä asia yllätyksellisesti.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat jaettu kahteen ryhmään. Ensimmäisessä kategoriassa ovat ne asiat, jotka ovat katsottu tärkeäksi tai pakolliseksi riittävän hyvän tiedonjakamisen saavuttamiseksi. Näitä voidaan kutsua tiedonjakamisen ydinalueiksi, ja ne tulisi ottaa jokaisen työyhteisön toimesta huomioon. Muussa tapauksessa tiedonjakaminen saattaa epäonnistua. Toiseen kategoriaan on jaoteltu enemmän tai vähemmän vapaaehtoiset asiat. Ne eivät ole pakollisia hyvän tiedonjaon suhteen, mutta ne voidaan nähdä jatkumoksi ydinasioille. Kun tiedonjaon perusteet ovat siis kunnossa, olisi hyvä jalostaa nykyistä tilannetta ottamalla mukaan valinnaisia ja vapaaehtoisia tiedonjaon asioita.