Office-koulutuksen kehittämistarpeen tutkiminen
Jokela, Emma; Korhonen, Miila (2012)
Jokela, Emma
Korhonen, Miila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203083046
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Microsoft Office-ohjelmien koulutusta pitäisi kehittää, jotta valmistuvien opiskelijoiden taidot olisivat riittävät työelämässä. Pyrkimyksenä on selvittää, mitä Office-ohjelmia työelämässä käytetään eniten ja missä ohjelmassa koulutusta tarvittaisiin lisää. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Saimme vastauksia tutkimuskysymyksiimme jakamalla kyselylomakkeita eri yrityksiin. Lisäksi tutkimme vuonna 2009 ammattikorkeakoulun aloittaneiden opiskelijoiden lähtötasoja Microsoft Office-ohjelmien käytössä sekä kokemuksia tehokkaimmista oppimistavoista. Tulokset analysoimme SPSS-ohjelman avulla.
Tulosten perusteella käytetyin Office-ohjelma työelämässä on Outlook. 99 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Office-ohjelmien koulutusta pitäisi kehittää työelämää varten. Suurin osa vastaajista koki, että erityisesti Excelin käytössä tarvittaisiin lisää koulutusta. Opiskelijat kokivat parhaimmiksi oppimismuodoiksi harjoittelun ja ryhmätyöt.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Office-koulutuksen kehittämiselle on tarvetta. Lähes kaikki kyselylomakkeeseen vastanneet käyttävät Office-ohjelmia päivittäin työssään. Niiden riittävä osaaminen on siis tärkeää, kun opiskelija valmistuu. Lisää osaamista tarvittaisiin erityisesti Excelin, mutta myös Wordin käytössä. Osaaminen vahvistuisi, jos käytännön harjoittelua lisättäisiin tuntuvasti. Kurssien määrää pitäisi lisätä ja niitä pitäisi olla säännöllisesti myös ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen, jotta taidot eivät ehtisi unohtua ennen työelämään siirtymistä. Joka vuosi voitaisiin syventää osaamistasoa ja kerrata jo aikaisemmin opittua.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Saimme vastauksia tutkimuskysymyksiimme jakamalla kyselylomakkeita eri yrityksiin. Lisäksi tutkimme vuonna 2009 ammattikorkeakoulun aloittaneiden opiskelijoiden lähtötasoja Microsoft Office-ohjelmien käytössä sekä kokemuksia tehokkaimmista oppimistavoista. Tulokset analysoimme SPSS-ohjelman avulla.
Tulosten perusteella käytetyin Office-ohjelma työelämässä on Outlook. 99 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että Office-ohjelmien koulutusta pitäisi kehittää työelämää varten. Suurin osa vastaajista koki, että erityisesti Excelin käytössä tarvittaisiin lisää koulutusta. Opiskelijat kokivat parhaimmiksi oppimismuodoiksi harjoittelun ja ryhmätyöt.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että Office-koulutuksen kehittämiselle on tarvetta. Lähes kaikki kyselylomakkeeseen vastanneet käyttävät Office-ohjelmia päivittäin työssään. Niiden riittävä osaaminen on siis tärkeää, kun opiskelija valmistuu. Lisää osaamista tarvittaisiin erityisesti Excelin, mutta myös Wordin käytössä. Osaaminen vahvistuisi, jos käytännön harjoittelua lisättäisiin tuntuvasti. Kurssien määrää pitäisi lisätä ja niitä pitäisi olla säännöllisesti myös ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen, jotta taidot eivät ehtisi unohtua ennen työelämään siirtymistä. Joka vuosi voitaisiin syventää osaamistasoa ja kerrata jo aikaisemmin opittua.