Tapahtuman järjestäminen : Case: Virtaa logistiikkaan -seminaari
Kyhyräinen, Jaana (2012)
Kyhyräinen, Jaana
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203093108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ensin yleisesti tapahtuman suunnittelua ja toteutusta, minkä jälkeen keskitytään Virtaa logistiikkaan -seminaarin järjestämiseen. Toimeksiantajana työlle oli Lahden ammattikorkeakoulu, jonka kanssa tapahtuma järjestettiin yhteistyössä.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa selvitetään, mitä tapahtuman markkinoinnissa on huomioitava, jotta markkinointi on mahdollisimman tehokasta ja toimivaa. Tapahtuman markkinoinnissa huomiota kiinnitetään myös budjettiin, segmentointiin ja jälkimarkkinointiin. Teoreettisessa osiossa käsitellään näiden lisäksi tapahtuman järjestämistä ja sitä, mistä eri osista onnistunut tapahtuma rakentuu.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa keskitytään tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen. Tämän lisäksi osiossa tarkastellaan, kuinka teoria toteutui Virtaa logistiikkaan -seminaarissa. Tapahtumaa havainnoitiin ja lisäksi tapahtumasta toteutettiin kyselytutkimus. Näiden pohjalta kerrotaan, kuinka seminaaria voidaan kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja työn empiirisessä osassa selvitetään, mitä valintoja tutkimuksen aikana tehtiin.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että koulutuksen kehitystyössä yritysedustajien osallistuminen tapahtumiin on tärkeää, jotta esille nousevat ideat mukautuisivat oikeisiin tarpeisiin ja tulisivat myös käyttöön. Pidempiaikaisissa hankkeissa voivat asiat unohtuvat seminaarien välillä. Näin osallistujia on muistutettava ja esimerkiksi lähettää edellisen tapahtuman muistio. Seminaarin aikataulun rooli on tärkeä kokonaisuuden kannalta. Myös seminaarin luentojen on sovittava käsiteltävään aiheeseen onnistuneen tapahtuman saavuttamiseksi.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa selvitetään, mitä tapahtuman markkinoinnissa on huomioitava, jotta markkinointi on mahdollisimman tehokasta ja toimivaa. Tapahtuman markkinoinnissa huomiota kiinnitetään myös budjettiin, segmentointiin ja jälkimarkkinointiin. Teoreettisessa osiossa käsitellään näiden lisäksi tapahtuman järjestämistä ja sitä, mistä eri osista onnistunut tapahtuma rakentuu.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa keskitytään tapahtuman suunnitteluun ja toteutukseen. Tämän lisäksi osiossa tarkastellaan, kuinka teoria toteutui Virtaa logistiikkaan -seminaarissa. Tapahtumaa havainnoitiin ja lisäksi tapahtumasta toteutettiin kyselytutkimus. Näiden pohjalta kerrotaan, kuinka seminaaria voidaan kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja työn empiirisessä osassa selvitetään, mitä valintoja tutkimuksen aikana tehtiin.
Saadut tutkimustulokset osoittavat, että koulutuksen kehitystyössä yritysedustajien osallistuminen tapahtumiin on tärkeää, jotta esille nousevat ideat mukautuisivat oikeisiin tarpeisiin ja tulisivat myös käyttöön. Pidempiaikaisissa hankkeissa voivat asiat unohtuvat seminaarien välillä. Näin osallistujia on muistutettava ja esimerkiksi lähettää edellisen tapahtuman muistio. Seminaarin aikataulun rooli on tärkeä kokonaisuuden kannalta. Myös seminaarin luentojen on sovittava käsiteltävään aiheeseen onnistuneen tapahtuman saavuttamiseksi.