Sosiaalinen media osana markkinointiviestintää : case: LAMK:n kv-koulutusohjelmien markkinointi
Kiuru, Nora (2012)
Kiuru, Nora
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203072940
Tiivistelmä
Opinnäyteyö käsittelee lyhyesti markkinointiviestintää ja markkinointiviestin-täsuunitelman laatimista, sekä laajemmin sosiaalista mediaa ja sen käyttöä mark-kinoinnin välineenä. Käytännön osuus työstä koostuu markkinointiviestintäehdotuksista Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden englanninkieliselle koulutus-ohjelmalle painottaen sosiaalisen median käyttöä. Työni tarkoitus on esittää mah-dollisimman tarkasti, kuinka sosiaalista mediaa voi hyödyntää markkinointi-kanavana ja mitä hyötyjä ja haittoja siihen sisältyy.
Työ on tehty Lahden ammattikorkeakoulun kansainvälisyystoimiston toimeksian-tona. Kyseisessä organisaatiossa suoritin viiden kuukauden mittaisen työharjoitte-lun keväällä 2010.
Markkinointiviestintäideoinnin huolellinen laatiminen ja toteuttaminen ovat yri-tyksen liiketoiminnan kannalta erityisen tärkeitä prosesseja. Työssä käydään vaihe vaiheelta läpi markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen, sekä keskitytään kansainvälisessä ympäristössä tapahtuvaan markkinointiin. Opinnäytetyössä tuo-daan esille se, mitä seikkoja tulee huomioida markkinoitaessa kansainvälisesti.
Sosiaalinen media on saavuttanut suuren suosion yksityishenkilöiden keskuudessa, mutta myös yritykset ovat lisänevissä määrin alkaneet ymmärtää sen potentiaalin markkinointikanavana. Sosiaalinen media on niin uusi ympäristö markkinoijille, että opittavaa sen hyödyntämisestä on vielä paljon.
Opinnäytetyön perusteella yritys saa alustavan tietopaketin siitä, mihin sosiaalisen median palveluihin kannattaa lähteä mukaan, ja miten niitä tulee käyttää. Työssä käsitellään sosiaalisen median käytöstä aiheutuvia uhkatekijöitä sekä positiivisia mahdollisuuksia, joita yhteisöllisen median palvelimissa markkinointi avaa. Jos sosiaaliseen mediaan lähdetään mukaan suunnittelematta, voi se pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti yrityksen imagoon ja aikaansaada epäimartelevaa puska-radion toimintaa.
Työ on tehty Lahden ammattikorkeakoulun kansainvälisyystoimiston toimeksian-tona. Kyseisessä organisaatiossa suoritin viiden kuukauden mittaisen työharjoitte-lun keväällä 2010.
Markkinointiviestintäideoinnin huolellinen laatiminen ja toteuttaminen ovat yri-tyksen liiketoiminnan kannalta erityisen tärkeitä prosesseja. Työssä käydään vaihe vaiheelta läpi markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen, sekä keskitytään kansainvälisessä ympäristössä tapahtuvaan markkinointiin. Opinnäytetyössä tuo-daan esille se, mitä seikkoja tulee huomioida markkinoitaessa kansainvälisesti.
Sosiaalinen media on saavuttanut suuren suosion yksityishenkilöiden keskuudessa, mutta myös yritykset ovat lisänevissä määrin alkaneet ymmärtää sen potentiaalin markkinointikanavana. Sosiaalinen media on niin uusi ympäristö markkinoijille, että opittavaa sen hyödyntämisestä on vielä paljon.
Opinnäytetyön perusteella yritys saa alustavan tietopaketin siitä, mihin sosiaalisen median palveluihin kannattaa lähteä mukaan, ja miten niitä tulee käyttää. Työssä käsitellään sosiaalisen median käytöstä aiheutuvia uhkatekijöitä sekä positiivisia mahdollisuuksia, joita yhteisöllisen median palvelimissa markkinointi avaa. Jos sosiaaliseen mediaan lähdetään mukaan suunnittelematta, voi se pahimmillaan vaikuttaa negatiivisesti yrityksen imagoon ja aikaansaada epäimartelevaa puska-radion toimintaa.