Tilaus- toimitusprosessin kehittäminen : case: Lahden Lämpökäsittely Oy:n tilaus- toimitusprosessin nykytilan kartoitus
Toivanen, Esa (2009)
Toivanen, Esa
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013563
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Lahden Lämpökäsittely Oy:n tilaus- toimitusprosessia. Työn tarkoituksena on kartoittaa prosessin nykytila ja siinä mahdollisesti ilmenevät ongelmat. Tavoitteena on löytää prosessin ongelmakohtiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joista olisi tulevaisuudessa apua case-yritykselle.
Tilaus- toimitusprosessi kuuluu yrityksen tärkeimpiin ydinprosesseihin. Prosessin toimivuus on usein suora mittari, sille kuinka hyvin yritys menestyy, ja on näin ollen verrannollinen koko liiketoiminnan kannattavuuteen. Opinnäytetyön teoriaosa on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan liike-toimintaprosesseja yleisesti, joista lähemmin keskitytään tilaus- toimitusprosessiin. Teorian toinen osa käsittelee tilaus- toimitusprosessin kehittämistä. Tässä osuudessa esitellään prosessin kehittämismalli, jota hyödyntämällä pystytään kartoittamaan tarvittavat kehittämiskohteet erityisesti Lämpökäsittely Oy:ta ajatellen.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää Lahden Lämpökäsittely Oy:n tilaus- toimitusprosessin nykytilan kartoituksen, joka pitää sisällään prosessin vaiheiden läpikäymisen kohta kohdalta. Kartoituksen tukena tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty kvalitatiivisia teemahaastatteluja. Niiden pohjalta tavoitteena on löytää kehitysehdotuksia tilaus- toimitusprosessiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tilaus- toimitusprosessi on asiakkaan näkökulmasta kiitettävää tasoa ja se toimii asiakkaan tarpeiden mukaan. Case-yrityksen tilaus- toimitusprosessin ongelmat liittyvät tiedonhallintaan. Prosessissa on päällekkäisyyksiä, jotka johtuvat tiedonhallinnan puutteista. Näiden ongelmien ratkaiseminen helpoittaisi laskutuksen työtä ja nopeuttaisi koko prosessin läpimenoaikaa.
Tilaus- toimitusprosessi kuuluu yrityksen tärkeimpiin ydinprosesseihin. Prosessin toimivuus on usein suora mittari, sille kuinka hyvin yritys menestyy, ja on näin ollen verrannollinen koko liiketoiminnan kannattavuuteen. Opinnäytetyön teoriaosa on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä osuudessa tarkastellaan liike-toimintaprosesseja yleisesti, joista lähemmin keskitytään tilaus- toimitusprosessiin. Teorian toinen osa käsittelee tilaus- toimitusprosessin kehittämistä. Tässä osuudessa esitellään prosessin kehittämismalli, jota hyödyntämällä pystytään kartoittamaan tarvittavat kehittämiskohteet erityisesti Lämpökäsittely Oy:ta ajatellen.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää Lahden Lämpökäsittely Oy:n tilaus- toimitusprosessin nykytilan kartoituksen, joka pitää sisällään prosessin vaiheiden läpikäymisen kohta kohdalta. Kartoituksen tukena tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty kvalitatiivisia teemahaastatteluja. Niiden pohjalta tavoitteena on löytää kehitysehdotuksia tilaus- toimitusprosessiin.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että tilaus- toimitusprosessi on asiakkaan näkökulmasta kiitettävää tasoa ja se toimii asiakkaan tarpeiden mukaan. Case-yrityksen tilaus- toimitusprosessin ongelmat liittyvät tiedonhallintaan. Prosessissa on päällekkäisyyksiä, jotka johtuvat tiedonhallinnan puutteista. Näiden ongelmien ratkaiseminen helpoittaisi laskutuksen työtä ja nopeuttaisi koko prosessin läpimenoaikaa.