Matkailuyrityksen asiakaslähtöiset kotisivut
Utti, Maria (2012)
Utti, Maria
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202132141
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi matkailupalveluita tuottava yritys nimeltä Maatila-matkailu Mannila. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Maatilamatkailu Mannilan potentiaalisen kansainvälisen kohderyhmän tiedonkeruun prosessia Internetissä ennen Suomeen matkustamista. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kehityssuunnitelma toimeksiantajayrityksen englanninkielisiä kotisivuja varten. Työn tavoitteet oli valittu työn toimeksiantajan tarpeita ajatellen. Työn toimeksiantaja ei ollut aikaisemmin testannut englanninkielisten kotisivujensa asiakaslähtöisyyttä eikä myöskään tutkinut ulkomaisen asiakassegmenttinsä tiedonkeruuta ennen matkaa. Tämän vuoksi opinnäytetyön tavoitteeksi valittiin edellä esitellyt kaksi päätavoitetta.
Työn tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin sähkö-postihaastatteluiden avulla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Mannilan eurooppalaiset asiakkaat. Kaikki haastateltavat olivat majoittuneet Mannilassa kesällä 2011 ja he olivat eurooppalaisia. Haastatteluiden tueksi koottiin myös yrityksen ulkomaalaisten asiakkaiden tekemiä vieraskirjamerkintöjä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ensiksi median kehitystä ja mediakäyttäytymisen muutosta, minkä jälkeen tutkitaan markkinointiajattelua Internet-ympäristössä. Kolmantena aiheena tarkastellaan yrityksen kotisivuja osana toimivaa Internet-markkinointia ja viimeisenä teoriaosuudessa käsitellään tiedonhakua verkossa ja vapaa-ajan matkailua Suomessa.
Tutkimuksissa selvinnyt uusi tieto hyödytti ennen kaikkea toimeksiantajayritystä. Tutkimustulosten perusteella voitiin laatia Mannilalle kehityssuunnitelma ja nimetä kotisivujen kehitettävät osa-alueet. Tärkeiksi kehitettäviksi osa-alueiksi nousivat kotisivujen kieli, kuvat sekä nettivaraus- ja maksumahdollisuus. Tutkimustuloksia ei voida sellaisenaan soveltaa muissa saman alan yrityksissä, sillä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimushaastattelu voidaan kuitenkin toistaa sellaisenaan myös muissa matkailualanyrityksissä. Tulevaisuudessa yritys tulee jatkamaan asiakkaidensa tarpeen selvittämistä ja kehittämään toimintaansa sitä kautta.
Työn tutkimuksessa käytettiin laadullista menetelmää. Aineisto kerättiin sähkö-postihaastatteluiden avulla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Mannilan eurooppalaiset asiakkaat. Kaikki haastateltavat olivat majoittuneet Mannilassa kesällä 2011 ja he olivat eurooppalaisia. Haastatteluiden tueksi koottiin myös yrityksen ulkomaalaisten asiakkaiden tekemiä vieraskirjamerkintöjä.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan ensiksi median kehitystä ja mediakäyttäytymisen muutosta, minkä jälkeen tutkitaan markkinointiajattelua Internet-ympäristössä. Kolmantena aiheena tarkastellaan yrityksen kotisivuja osana toimivaa Internet-markkinointia ja viimeisenä teoriaosuudessa käsitellään tiedonhakua verkossa ja vapaa-ajan matkailua Suomessa.
Tutkimuksissa selvinnyt uusi tieto hyödytti ennen kaikkea toimeksiantajayritystä. Tutkimustulosten perusteella voitiin laatia Mannilalle kehityssuunnitelma ja nimetä kotisivujen kehitettävät osa-alueet. Tärkeiksi kehitettäviksi osa-alueiksi nousivat kotisivujen kieli, kuvat sekä nettivaraus- ja maksumahdollisuus. Tutkimustuloksia ei voida sellaisenaan soveltaa muissa saman alan yrityksissä, sillä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Tutkimushaastattelu voidaan kuitenkin toistaa sellaisenaan myös muissa matkailualanyrityksissä. Tulevaisuudessa yritys tulee jatkamaan asiakkaidensa tarpeen selvittämistä ja kehittämään toimintaansa sitä kautta.