Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Johtamisviestintä esimiestyössä myymälähenkilöstön näkökulmasta, case Alko Oy

Jalkanen, Kati (2012)

 
Avaa tiedosto
Jalkanen_Kati.pdf (765.2Kt)
Lataukset: 


Jalkanen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on selvittää johtamisviestinnän nykytilaa esimiestyössä myymälähenkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön case-yritys on Alko ja sen Päijät-Hämeen alueen 14 myymälän henkilöstö. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Alko Oy:n Päijät-Hämeen alueen aluepäällikkö Tapio Lampiselle.

Tässä opinnäytetyössä Alkon myymäläesimiesten toteuttama johtamisviestintä on rajattu kolmeen osa-alueeseen: kehityskeskustelu, tiimipalaveri ja päivittäisjohtaminen. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu johtamisviestinnän yleisestä teoriasta ja Alkon myymäläesimiestyössä käytössä olevista johtamisviestinnän osa-alueista. Kehityskeskustelu ja tiimipalaveri ovat yhtiössä vakiintuneita käsitteitä. Päivittäisjohtamisen teoriaosuus on sen sijaan koottu haastattelemalla tutkimukseen osallistuneiden myymälöiden esimiehiä. Opinnäytetyössä päivittäisjohtaminen tarkoittaa esimiehen ja työntekijän välistä vuorovaikusta, spontaania palautteen antamista ja vastaanottamista, kannustamista sekä sähköpostitse ja kirjallisesti tapahtuvaa viestintää.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköpostikyselynä myymälähenkilöstölle. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeessa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sisältäviä väittämiä ja avoimia kysymyksiä. Väittämävaihtoehdoissa käytettiin Likertin neliportaista asenneasteikkoa. Avoimiin tekstikenttiin vastaajaa pyydettiin antamaan ehdotuksia kysytyn osa-alueen kehittämiseksi.

Tutkimustuloksista ilmeni, että johtamisviestintää toteutetaan määrällisesti suhteellisen hyvin Päijät-Hämeen alueen myymälöissä ja johtamisviestintä on laadultaan riittävää. Vastausten perusteella jokaisella johtamisviestinnän osa-alueella keskeisiksi nousivat: palautteen antaminen ja avoimen vuorovaikutteisuuden lisääminen esimiehen ja työntekijän välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste