Perehdyttämiskansio Wella-konsulenteille
Saarinen, Mari (2012)
Saarinen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202282646
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Procter & Gamble Finland Oy:n (P&G) kanssa. Yritys on yksi maailman johtavista kuluttajatuoteyhtiöistä. Se toimii maailmanlaajuisesti ja palvelee neljää miljardia kuluttajaa päivittäin. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa perehdyttämiskansio. Perehdyttämiskansio on suunnattu P&G Salon Professionalin uusille ja vanhoille Wella-konsulenteille. Kansion tarkoitus on helpottaa Wella-konsulentin työn käytännön asioiden hoitamista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään henkilöstöjohtamisen perusteita ja henkilöstöhallintoa sisältäen perehdyttämistä aina rekrytoinnista perehdyttämisen keinoihin. Työssä käsitellään, mitä konsultti ja konsulentti ovat käsitteinä sekä pohditaan asiakaspalvelun merkitystä konsulentin näkökulmasta ja asiakaslähtöisyyttä myyntityössä. Teoreettisen viitekehyksen viimeisessä osassa käsitellään hieman teoriaa tuoteosaamisesta ja esillepanojen merkityksestä. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tekijä käsittelee perehdyttämiskansion laatimisprosessia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tukea työn toiminnallista osaa.
Toiminnallinen osa alkaa lyhyellä johdatuksella yritykseen ja sen historiaan. Kansiossa edetään johdonmukaisesti vaihevaiheelta käyden läpi Wella-konsulentin työn kannalta olennaisia asioita, kuten yhteiset pelisäännöt ja muut käytännönasiat, asiakaspalvelutapahtuman rakenne sekä työajan kokonaisvaltainen hyödyntäminen. Kansiossa on listattu myös kaikki tarvittavat yhteystiedot.
Perehdyttäminen on tärkeä osa henkilöstöjohtamista ja keskeisessä osassa uusien työntekijöiden sopeutumisessa työhön. Hyvällä perehdytyksellä on mahdollista parantaa Wella-konsulenttien työskentelytapojen yhdenmukaisuutta ja palvelutaitojen tasalaatuisuutta. Perehdyttämiskansion avulla voidaan helpottaa perehdyttäjän työtä merkittävästi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään henkilöstöjohtamisen perusteita ja henkilöstöhallintoa sisältäen perehdyttämistä aina rekrytoinnista perehdyttämisen keinoihin. Työssä käsitellään, mitä konsultti ja konsulentti ovat käsitteinä sekä pohditaan asiakaspalvelun merkitystä konsulentin näkökulmasta ja asiakaslähtöisyyttä myyntityössä. Teoreettisen viitekehyksen viimeisessä osassa käsitellään hieman teoriaa tuoteosaamisesta ja esillepanojen merkityksestä. Teoreettisen viitekehyksen jälkeen tekijä käsittelee perehdyttämiskansion laatimisprosessia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia. Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on tukea työn toiminnallista osaa.
Toiminnallinen osa alkaa lyhyellä johdatuksella yritykseen ja sen historiaan. Kansiossa edetään johdonmukaisesti vaihevaiheelta käyden läpi Wella-konsulentin työn kannalta olennaisia asioita, kuten yhteiset pelisäännöt ja muut käytännönasiat, asiakaspalvelutapahtuman rakenne sekä työajan kokonaisvaltainen hyödyntäminen. Kansiossa on listattu myös kaikki tarvittavat yhteystiedot.
Perehdyttäminen on tärkeä osa henkilöstöjohtamista ja keskeisessä osassa uusien työntekijöiden sopeutumisessa työhön. Hyvällä perehdytyksellä on mahdollista parantaa Wella-konsulenttien työskentelytapojen yhdenmukaisuutta ja palvelutaitojen tasalaatuisuutta. Perehdyttämiskansion avulla voidaan helpottaa perehdyttäjän työtä merkittävästi.