Työyhteisöviestinnän tutkimus : Case: KSS Energia Oy
Sarkeala, Kirsikka (2012)
Sarkeala, Kirsikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213654
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia KSS Energia-konsernin työyhteisöviestintää. Tavoitteena oli selvittää, toimiiko yhteisön sisäinen viestintä hyvin ja millä tasolla henkilöstön viestintätyytyväisyys on, sekä löytää mahdolliset tyytymättömyyttä aiheuttavat epäkohdat ja kehittämistä vaativat alueet. Tavoitetta palvelemaan suunniteltiin tutkimus, jossa tutkittiin ja luodattiin yhteisön sisäistä viestintää.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Metodologisena lähestymistapana käytettiin neljää menetelmää. Kirjoituspöytätutkimuksessa perehdyttiin sisäisen viestinnän teoriaan sekä tutkittiin sisäisen viestinnän ihannetilaa ja pohdittiin viestinnän vaikutuksia työyhteisöön. Toisessa, empiirisessä tutkimusvaiheessa, tutustuttiin KSS Energian sisäisen viestinnän perusorganisointeihin ja viestintäjärjestelmään, -suunnitelmaan ja -strategiaan sekä totuttuihin tapoihin ja käytäntöihin. Kolmannessa vaiheessa tutkimuskohteessa suoritettiin 10 kvalitatiivista haastattelua ja neljännessä vaiheessa tehtiin koko henkilöstölle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa luodattiin sisäisen viestinnän eri osa-alueiden toimivuutta ja sisäistä viestintätyytyväisyyttä. Tutkimustuloksista kirjoitettiin toimeksiantajalle raportti.
Teoria, johon tutkimus pohjautuu, käsiteltiin tässä opinnäytetyössä omana lukunaan johdannon jälkeen. Tämän jälkeen esiteltiin tutkimuskohteena oleva organisaatio ja tutkimustyön toteutus. Viidennessä luvussa analysoitiin tutkimustulokset teoriamalliin pohjautuen, jotta niiden yhteys tulisi selkeästi esille. Kuudennessa luvussa esitettiin kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta.
Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa hyvin. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset ja tutkimus täytti kriteerit ollen näin todenmukainen ja luotettava. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta tutkimuskohteen sisäisen viestinnän kokonaisuutena olevan tyydyttävällä tai melko hyvällä tasolla. Kaikilla sisäisen viestinnän osa-alueilla havaittiin myös kehitettävää. Tutkimuksen avulla pystyttiin myös nostamaan esille erityisiä ongelmakohtia työyhteisön viestinnässä. Toimeksiantajalle luovutettu raportti tutkimustuloksista ja kehitysehdotuksista toimii tulevaisuudessa pohjana KSS Energian työyhteisöviestinnän kehittämisessä.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus. Metodologisena lähestymistapana käytettiin neljää menetelmää. Kirjoituspöytätutkimuksessa perehdyttiin sisäisen viestinnän teoriaan sekä tutkittiin sisäisen viestinnän ihannetilaa ja pohdittiin viestinnän vaikutuksia työyhteisöön. Toisessa, empiirisessä tutkimusvaiheessa, tutustuttiin KSS Energian sisäisen viestinnän perusorganisointeihin ja viestintäjärjestelmään, -suunnitelmaan ja -strategiaan sekä totuttuihin tapoihin ja käytäntöihin. Kolmannessa vaiheessa tutkimuskohteessa suoritettiin 10 kvalitatiivista haastattelua ja neljännessä vaiheessa tehtiin koko henkilöstölle kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa luodattiin sisäisen viestinnän eri osa-alueiden toimivuutta ja sisäistä viestintätyytyväisyyttä. Tutkimustuloksista kirjoitettiin toimeksiantajalle raportti.
Teoria, johon tutkimus pohjautuu, käsiteltiin tässä opinnäytetyössä omana lukunaan johdannon jälkeen. Tämän jälkeen esiteltiin tutkimuskohteena oleva organisaatio ja tutkimustyön toteutus. Viidennessä luvussa analysoitiin tutkimustulokset teoriamalliin pohjautuen, jotta niiden yhteys tulisi selkeästi esille. Kuudennessa luvussa esitettiin kehitysehdotuksia tutkimustulosten pohjalta.
Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa hyvin. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin löydettiin vastaukset ja tutkimus täytti kriteerit ollen näin todenmukainen ja luotettava. Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta tutkimuskohteen sisäisen viestinnän kokonaisuutena olevan tyydyttävällä tai melko hyvällä tasolla. Kaikilla sisäisen viestinnän osa-alueilla havaittiin myös kehitettävää. Tutkimuksen avulla pystyttiin myös nostamaan esille erityisiä ongelmakohtia työyhteisön viestinnässä. Toimeksiantajalle luovutettu raportti tutkimustuloksista ja kehitysehdotuksista toimii tulevaisuudessa pohjana KSS Energian työyhteisöviestinnän kehittämisessä.