Viestintäsuunnitelma Suomen Matka-Agentit Oy:lle
Valtonen, Soili (2012)
Valtonen, Soili
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203213653
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee viestinnän suunnittelua ja viestintäsuunnitelman tekoa Suomen Matka-Agentit Oy:lle. Mukana on myös kriisiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyö
ja itse viestintäsuunnitelma painottuvat sisäiseen viestintään, koska sisäisen viestinnän merkitys jää monesti huomioimatta etenkin niissä yrityksissä, joissa viestintää hoidetaan muiden työtehtävien ohessa.
Toimintaympäristön muutokset, sekä sisäiset että ulkoiset, luovat uusia haasteita yrityksille.Digitaalinen viestintä ei poista viestintäosaamisen vaatimuksia eikä intranet
voi korvata sisäistä tai johdon viestintää. Yrityksen positiivisen maineen kannalta on tärkeää, että sisäinen viestintä on kunnossa, sillä sitoutunut henkilökunta on maineen takana.
Viestinnän erityistilanteita ovat muutokset ja kriisit. Niihin voidaan valmistautua etukäteen suunnittelemalla sekä toimintaa että viestintää poikkeustilanteessa. Nopeus on
ratkaisevaa ja valmiit suunnitelmat takaavat tehokkaan ja sujuvan viestinnän myös poikkeuksellisia olosuhteissa.
Teoriaosuudessa tuodaan esille niitä näkökulmia, joita viestinnän suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Kirjallisina lähteinä on käytetty esimerkiksi Åbergin ja Juholinin teoksia
yritys- ja yhteisöviestinnästä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty omia havaintoja täydennettynä olemassa olevilla materiaaleilla.
Produktiivisena osana tehty viestintäsuunnitelma on ensimmäinen yrityksessä tehty suunnitelma, joka käsittelee muuta kuin markkinointiviestintää. Sen pohjalta yrityksen
on helpompi myös jatkaa ja kehittää viestinnän suunnittelua, sillä yrityksen viestintä on jatkuva prosessi.
ja itse viestintäsuunnitelma painottuvat sisäiseen viestintään, koska sisäisen viestinnän merkitys jää monesti huomioimatta etenkin niissä yrityksissä, joissa viestintää hoidetaan muiden työtehtävien ohessa.
Toimintaympäristön muutokset, sekä sisäiset että ulkoiset, luovat uusia haasteita yrityksille.Digitaalinen viestintä ei poista viestintäosaamisen vaatimuksia eikä intranet
voi korvata sisäistä tai johdon viestintää. Yrityksen positiivisen maineen kannalta on tärkeää, että sisäinen viestintä on kunnossa, sillä sitoutunut henkilökunta on maineen takana.
Viestinnän erityistilanteita ovat muutokset ja kriisit. Niihin voidaan valmistautua etukäteen suunnittelemalla sekä toimintaa että viestintää poikkeustilanteessa. Nopeus on
ratkaisevaa ja valmiit suunnitelmat takaavat tehokkaan ja sujuvan viestinnän myös poikkeuksellisia olosuhteissa.
Teoriaosuudessa tuodaan esille niitä näkökulmia, joita viestinnän suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Kirjallisina lähteinä on käytetty esimerkiksi Åbergin ja Juholinin teoksia
yritys- ja yhteisöviestinnästä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty omia havaintoja täydennettynä olemassa olevilla materiaaleilla.
Produktiivisena osana tehty viestintäsuunnitelma on ensimmäinen yrityksessä tehty suunnitelma, joka käsittelee muuta kuin markkinointiviestintää. Sen pohjalta yrityksen
on helpompi myös jatkaa ja kehittää viestinnän suunnittelua, sillä yrityksen viestintä on jatkuva prosessi.