Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Johtamisjärjestelmämuutos kokemuksena : Case: Fazer Food Services

Haanpää, Tiina (2012)

 
Avaa tiedosto
Haanpaa_Tiina.pdf (740.7Kt)
Lataukset: 


Haanpää, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303933
Tiivistelmä
Ulkopuolisessa yhteiskunnassa tapahtuneet muutokset heijastuvat myös ruokapal-velualalle siten, että henkilöstön jatkuva oppiminen, tuotannon tehostaminen ja uudenlainen työkulttuuri korostuvat. Liiketoimintaa on mahdollista kasvattaa jo olemassa olevien asiakassopimusten myyntiä kasvattamalla ja kannattavuutta ko-hottamalla. Yritystoiminnan laajentaminen on vaikeaa markkinoiden kylläisyyden vuoksi. Näistä lähtökohdista syntyi Fazer Food Servicesin uusi strategia, joka muutettiin konkretiaksi uudella johtamisjärjestelmällä. Fazer Food Servicesin uusi johtamisjärjestelmä on koostettu toimivasta ravintolaryhmäajattelusta, ja siihen kuuluvista rooleista, vastuista ja tulosmittareista.

Opinnäytetyössäni tarkastelin yhden yksittäisen ravintolaryhmän kokemuksia joh-tamisjärjestelmämuutoksessa. Selvitin johtamisjärjestelmän muutosprosessin to-teutusta ja kokemusta ravintolahenkilöstön näkökulmasta ja perehdyttämistavan merkitystä uusien toimintatapojen ja käytänteiden sisäistämisessä. Opinnäytetyös-säni käytin laadullisia tiedonkeruumenetelmiä, joita olivat teemahaastattelut, ti-lannehavainnointi ja yrityksen dokumenttien ja asiakirjojen analysointi. Opinnäy-tetyöni tutkimukselliseksi lähestymistavaksi valitsin tapaustutkimuksen.

Tulokset kuvasin muutosprosessin kulun mukaan. Teemoiksi muotoutuivat muu-tosprosessin alkuvaihe ja toimintavaihe. Tuloksissa dokumentoin ja analysoin henkilöstön tuntemuksia ja kokemusta muutosprosessin toteutuksesta ja perehdy-tyksestä. Tulokset osoittavat, että alkuvaiheessa syntyi muutosvastarintaa, koska muutoksen perusteet ja sen ymmärtäminen olivat huonosti sisäistettyjä. Henkilöstö koki, ettei heitä kuunneltu, heidän kanssaan keskusteltu, eikä heidän kysymyk-siinsä vastattu. Toimintavaiheessa koettiin ravintolatyön muuttuneen monimutkai-seksi ja sekavaksi sekä vastuusuhteiden hämärtyneen. Päätöksenteko halvaantui ja työmotivaatio laski. Mittareiden ja uusien käytänteiden suunniteltu perehdytystapa ei toiminut kuin osittain.

Johtopäätöksenä korostan työnantajan vastuuta monimuotoisesta ja laadukkaasta viestinnästä. Suuret muutokset on perusteltava selkeästi ja konkreettisesti heti muutosprosessin alussa. Johdon rooli muutostunteiden käsittelyssä on vastuullinen, ja siinä korostuu hyvän ilmapiirin merkitys kuuntelulle ja keskustelulle. Jat-kotutkimus selvittäisi, miten johtamisjärjestelmä on vaikuttanut ravintolan käy-tännön toimintaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste