Kohti suvaitsevaisuutta tarinallisuuden voimin : suvaitsevaisuuskasvatusprojekti päiväkodin esikouluikäisille
Suihkonen, Heidi; Vellonen, Anne (2012)
Suihkonen, Heidi
Vellonen, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204024009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen ja merkittävä työelämälle. Viime vuosien aikana on käyty yhteiskunnallista keskustelua suvaitsemattomuudesta sekä lasten varhaisesta syrjäytymisestä. Varhaisella puuttumisella pystytään ennaltaehkäisemään lasten syrjäytymisriskiä. Tämän vuoksi suvaitsevaisuuskasvatuksen onkin tärkeä alkaa jo varhaiskasvatusiässä. Perheellä on suuri merkitys arvojen välittäjänä, mutta kasvatusammattilaisten täytyy edistää omalla toiminnallaan ihmisarvojen toteutumista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä suvaitsevaisuuteen liittyviä teemoja esikouluryhmässä ja kokeilla tarinallisten menetelmien toimivuutta suvaitsevaisuuskasvatustoiminnassa. Opinnäytetyön kautta tutkijat halusivat suunnata kasvatushenkilökunnan suvaitsevaisuuden teemojen äärelle ja antaa työkaluja työstää suvaitsevaisuuskasvatusta jatkossa. Opinnäytetyön opasvihkosen avulla esikouluryhmän henkilökunta voi jatkaa suvaitsevaisuuskasvatuksen työstämistä lapsiryhmässä.
Opinnäytetyö oli projekti, jossa yhdistyi konkreettinen kehittämistoiminta ja tutkimuksellinen lähestymistapa. Opinnäytetyö koostuu suvaitsevaisuuskasvatuksen teorian kirjallisesta raportoinnista ja käytännön toiminnan kuvaamisesta.
Tarinat ja sadut osoittautuivat toimivaksi tavaksi käsitellä suvaitsevaisuuteen liittyviä teemoja esikouluikäisten lasten kanssa. Tarinat ja sadut saivat lapset pohtimaan ihmisten erilaisuutta ja moninaisuutta. Henkilökunta koki projektin olleen hyödyllinen, sillä sen kautta he saivat ideoita ja uusia näkökulmia, joiden avulla lähteä työstämään jatkossa suvaitsevaisuuskasvatusta. Lisäksi henkilökunta sai mahdollisuuden havainnoida lasten tunteita, kokemuksia ja ajatuksia. Parhaimman hyödyn saa, jos päiväkodin kasvatushenkilökunta jatkaa tutkijoiden aloittamaa suvaitsevaisuuskasvatustoimintaa, koska arvoihin ja asenteisiin vaikuttava kasvatus on pitkäkestoinen prosessi.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli käsitellä suvaitsevaisuuteen liittyviä teemoja esikouluryhmässä ja kokeilla tarinallisten menetelmien toimivuutta suvaitsevaisuuskasvatustoiminnassa. Opinnäytetyön kautta tutkijat halusivat suunnata kasvatushenkilökunnan suvaitsevaisuuden teemojen äärelle ja antaa työkaluja työstää suvaitsevaisuuskasvatusta jatkossa. Opinnäytetyön opasvihkosen avulla esikouluryhmän henkilökunta voi jatkaa suvaitsevaisuuskasvatuksen työstämistä lapsiryhmässä.
Opinnäytetyö oli projekti, jossa yhdistyi konkreettinen kehittämistoiminta ja tutkimuksellinen lähestymistapa. Opinnäytetyö koostuu suvaitsevaisuuskasvatuksen teorian kirjallisesta raportoinnista ja käytännön toiminnan kuvaamisesta.
Tarinat ja sadut osoittautuivat toimivaksi tavaksi käsitellä suvaitsevaisuuteen liittyviä teemoja esikouluikäisten lasten kanssa. Tarinat ja sadut saivat lapset pohtimaan ihmisten erilaisuutta ja moninaisuutta. Henkilökunta koki projektin olleen hyödyllinen, sillä sen kautta he saivat ideoita ja uusia näkökulmia, joiden avulla lähteä työstämään jatkossa suvaitsevaisuuskasvatusta. Lisäksi henkilökunta sai mahdollisuuden havainnoida lasten tunteita, kokemuksia ja ajatuksia. Parhaimman hyödyn saa, jos päiväkodin kasvatushenkilökunta jatkaa tutkijoiden aloittamaa suvaitsevaisuuskasvatustoimintaa, koska arvoihin ja asenteisiin vaikuttava kasvatus on pitkäkestoinen prosessi.