RASVAUSKIERROKSEN OPTIMOINTI JA RASVAUSOHJE KAHTEEN ERITYYPPISEEN VOIMALAITOKSEEN
Rämä, Tomi (2012)
Rämä, Tomi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204044141
Tiivistelmä
Tehokkaalla ja oikein kohdennetulla voitelulla saavutetaan suuri taloudellinen hyöty, säästetään energiaa kitkan pienentyessä sekä kohotetaan suorituskykyä. Vähäinen ku-luminen säästää komponentteja sekä kasvattaa koneen elinikää. Oikealla voitelulla mahdollistetaan laitteelle hyvä käyttövarmuus.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahden erityyppisen voimalaitoksen voiteluohjelmaa. Työn tarkoitus on kehittää voiteluainehuoltoa, johon kuuluu voitelupisteiden kartoitus, laakeritietojen kerääminen sekä järkevän voitelujakson pituuden suunnittelu. Voitelu-rasvojen määrässä keskitytään ainoastaan kahteen eri tyyppiin.
Rasvamääriä voidaan laskea usealla eri tavalla. On olemassa perinteisiä laskukaavoja sekä rasvamäärien laskemiseen tarkoitettuja ohjelmia. Joidenkin kohteiden rasvamäärä voidaan määrittää myös kokemusperäisesti. Tässä työssä rasvamäärät on laskettu pe-rinteisellä laskukaavalla sekä rasvamäärien laskemiseen tarkoitetulla ohjelmalla. Uusissa kohteissa laitteen toimittaja määrittelee rasvamäärät, joita noudatetaan vähintään takuu-ajan loppuun asti.
Tämän työn myötä rasvauskierroksen suorittaminen helpottui. Asentajat näkevät kun-nossapitojärjestelmästä oikean rasvamäärän ja rasvalaadun. Laakeritiedot on syötetty eri laitteiden konekortteihin. Lisäksi on laadittu turvalliset ja selkeät ohjeet rasvaus-kierroksen tehokkaaseen suorittamiseen.
Hyötyvoimalaitoksella rasvauskierrokset on jaettu kahteen osaan, joista pidempi ras-vausväli on todella hitaasti pyöriville laitteille. Näin säästetään aikaa ja pystytään kes-kittämään resursseja tärkeämpiin kohteisiin. Lisäksi on pyritty vähentämään käytössä olevien rasvojen määrää nykyisestä. Tämä nopeuttaa osaltaan voitelukierrosta ja vä-hentää huomattavasti virheitä.
Kotkan Energialla panostetaan ennakkohuoltoon. Rasvauskierrokset suoritetaan täs-mällisesti asianmukaisilla välineillä. Näin varmistetaan kohteisiin asianmukainen voi-telu. On huomattu, että päästään helpommalla, kun panostetaan käyttövarmuuteen. Tehdään korjaukset hallitusti ennakkoon suunnitelluissa huoltorevisioissa sekä välte-tään yllättävät seisokit.
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahden erityyppisen voimalaitoksen voiteluohjelmaa. Työn tarkoitus on kehittää voiteluainehuoltoa, johon kuuluu voitelupisteiden kartoitus, laakeritietojen kerääminen sekä järkevän voitelujakson pituuden suunnittelu. Voitelu-rasvojen määrässä keskitytään ainoastaan kahteen eri tyyppiin.
Rasvamääriä voidaan laskea usealla eri tavalla. On olemassa perinteisiä laskukaavoja sekä rasvamäärien laskemiseen tarkoitettuja ohjelmia. Joidenkin kohteiden rasvamäärä voidaan määrittää myös kokemusperäisesti. Tässä työssä rasvamäärät on laskettu pe-rinteisellä laskukaavalla sekä rasvamäärien laskemiseen tarkoitetulla ohjelmalla. Uusissa kohteissa laitteen toimittaja määrittelee rasvamäärät, joita noudatetaan vähintään takuu-ajan loppuun asti.
Tämän työn myötä rasvauskierroksen suorittaminen helpottui. Asentajat näkevät kun-nossapitojärjestelmästä oikean rasvamäärän ja rasvalaadun. Laakeritiedot on syötetty eri laitteiden konekortteihin. Lisäksi on laadittu turvalliset ja selkeät ohjeet rasvaus-kierroksen tehokkaaseen suorittamiseen.
Hyötyvoimalaitoksella rasvauskierrokset on jaettu kahteen osaan, joista pidempi ras-vausväli on todella hitaasti pyöriville laitteille. Näin säästetään aikaa ja pystytään kes-kittämään resursseja tärkeämpiin kohteisiin. Lisäksi on pyritty vähentämään käytössä olevien rasvojen määrää nykyisestä. Tämä nopeuttaa osaltaan voitelukierrosta ja vä-hentää huomattavasti virheitä.
Kotkan Energialla panostetaan ennakkohuoltoon. Rasvauskierrokset suoritetaan täs-mällisesti asianmukaisilla välineillä. Näin varmistetaan kohteisiin asianmukainen voi-telu. On huomattu, että päästään helpommalla, kun panostetaan käyttövarmuuteen. Tehdään korjaukset hallitusti ennakkoon suunnitelluissa huoltorevisioissa sekä välte-tään yllättävät seisokit.