Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiaputaitojen ohjaaminen Hyria-ammattiopiston toisen vuoden autoalan opiskelijoille : NOPS 2010–2012, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa

Täyrynen, Sirpa (2012)

 
Avaa tiedosto
Tayrynen_Sirpa.pdf (976.7Kt)
Lataukset: 


Täyrynen, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303961
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa-hanketta (NOPS 2010–2012). Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää ammattiopiston autoalan nuorten ensiaputaitoja. Tavoitteena oli järjestää nuorille toimintapäivä, joka motivoi ja antaa valmiudet toimia mahdollisissa ensiaputilanteissa.

Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Toiminnallinen osuus järjestettiin terveystapahtumana, jossa oppilaita ohjattiin toimimaan ensiaputilanteissa. Ensiavulla tarkoitetaan apua, jonka loukkaantunut saa tapahtumapaikalla. Se voi olla perus- tai hätäensiapua. Tässä työssä käsiteltiin perusensiapua. Lisäksi työssä käsiteltiin maallikon antamaa elvytystä. Ohjauksessa käytettiin learning by doing -menetelmää. Menetelmän tarkoituksena oli saada oppilaat tekemään ohjauksen aikana mahdollisimman paljon.

Osana opinnäytetyötä oli kvantitatiivinen tutkimus. Ohjauksen vaikuttavuutta arvioitiin struk-turoidulla kyselylomakkeella. Sama lomake täytettiin ohjauksen alussa ja lopussa, jolloin nähtiin, kuinka paljon oppimista tapahtui. Lisäksi oppilaat saivat arvioida työterveys- ja turvallisuustaitojaan, motivaatiotaan käsiteltyihin asioihin sekä tapahtuman käytännön toteutusta loppukartoituksen yhteydessä.

Tulokset osoittivat, että terveystapahtumalla oli vaikutusta oppimiseen. Alkukartoituksen perusteella oppilailla oli jo melko hyvät tiedot ensiavusta. Loppukartoitus osoitti, että oppimista tapahtui jokaisessa arvioitavassa osa-alueessa. Nämä olivat elvytys, haavat ja palovammat, murtumat ja venähdykset sekä silmävammat. Eniten kehitystä tapahtui osioissa, joissa oli ollut toiminnallista osuutta mukana. Tapahtuma sai kokonaisuudessaan hyvän arvioinnin. Suurin osa kohderyhmästä koki, että tapahtuma oli hyödyllinen ja lisäsi omaa osaamista ensiaputaitojen suhteen. Motivaatio toteuttaa opittuja asioita, ei kuitenkaan ollut paras mahdollinen. Keskittyminen ei riittänyt jokaisessa ohjaustilanteessa. Ohjaustilanne koettiin uskottavaksi ja toiminnalliseksi. Ohjausmenetelmänä tekemällä oppiminen koettiin hyväksi. Päivä ei ollut oppilaiden mielestä liian teoreettinen. Toiminnallisuus koettiin hyväksi.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tekemällä oppiminen on hyvä keino ohjata ammattiopiston oppilaita. Kehittämisehdotuksena voitaisiin nähdä ensiaputuntien pitämistä oppilaille säännöllisin väliajoin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste