Imagotutkimus Case: Kauppakeskus Sellon Sembalot-hintakampanja
Kajas, Meri (2012)
Kajas, Meri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201261665
Tiivistelmä
Espoon Leppävaarassa sijaitsee Suomen toiseksi suurin kauppakeskus, Sello. Kauppakeskuksen tahtotila on olla Espoolle merkittävä kaupunkikeskus. Kauppakeskus Sellossa on yli 170 liikettä ja palvelualan yritystä, jotka kuuluvat Sellon yrittäjäyhdistykseen. Kauppakeskus Sellon yrit-täjäyhdistyksen toimesta toteutetaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä, kerrallaan viikon kestävä hintakampanja Sembalot.
Sembaloiden tavoite on olla kattava niin osallistuvien liikkeiden osalta kuin tarjoustuotteiden laadulta ja määrältä. Kampanja on suunniteltu houkuttelevaksi, Sellon liikkeitä ja potentiaalisia kuluttajia palvelevaksi. Sembalot-hintakampanja vie kuitenkin Sellon budjetista noin 50 prosenttia ja markkinointitoimenpiteiden mittaamista varten Sellon yrittäjäyhdistys ry tilasi Sembalot-imagotutkimuksen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli kvantitatiivisten tutkimustulosten pohjalta muodostaa yleiskuva Sembalot–kampanjan imagosta ja tehdyn viestinnän onnistumisesta. Lisäksi tutkimuksessa tavoitteena oli muodostaa kuva Sembalot-hintakampanjan perusasiakkaasta.
Tutkimusongelma oli se, millaisia imagoon positiivisesti vaikuttavia tekijöitä tulisi tulevaisuudessa ensisijaisesti ylläpitää sekä kehittää ja mitä joko rahallisesti tai ajallisesti liiaksi resursseja vieviä tekijöitä tulisi supistaa Sembalot–hintakampanjassa.
Teoreettinen viitekehys koostui kauppakeskusliiketoiminnan hahmottamisesta, hintakampanjaan vaikuttavien tekijöiden selventämisestä sekä imagoon vaikuttavien rakenteiden kuvailemisesta. Tämän lisäksi kerrottiin tutkimusteorian eri osatekijöistä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen surveys-tutkimus kauppakeskuksessa asioivista Sembalot-viikon asiakkaista. Tutkimuskysely toteutettiin kevään 2011 Sembaloiden yhteydessä Kauppakeskus Sellon yrittäjäyhdistys Oy:n toimeksiantona. Kyselyyn vastasi yhteensä 774 henkilöä. Tulokset analysoitiin ja käsiteltiin SPSS–tilastotiede ja Excel –taulukointi-ohjelman avulla. Tutkimus on mahdollista toteuttaa uudestaan.
Saaduista tuloksista voi päätellä, että viestintä oli onnistunutta ja tieto Sembaloista saavutti asiakkaat. Koteihin jaettu Sembalot-liite oli huomatuin media. Sembalot vastasi hintakampanjana mainonnassa annettua kuvaa, ja Sembalot miellettiin monipuoliseksi ja kiinnostavaksi. Sembalot–hintakampanjan peruskävijä oli nainen, koulutettu sekä perheellinen. Tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös kevyt kvalitatiivinen tutkimus Sellon liikkeille, ja Sellon yrittäjistä osa huomaa selkeästi tuotevalinnalla olevan merkitystä yksittäisen liikkeen onnistumisessa kampanjassa. Tutkimustulosten pohjalta annettiin Sellolle tulevaisuutta varten kehitysehdotuksia.
Sembaloiden tavoite on olla kattava niin osallistuvien liikkeiden osalta kuin tarjoustuotteiden laadulta ja määrältä. Kampanja on suunniteltu houkuttelevaksi, Sellon liikkeitä ja potentiaalisia kuluttajia palvelevaksi. Sembalot-hintakampanja vie kuitenkin Sellon budjetista noin 50 prosenttia ja markkinointitoimenpiteiden mittaamista varten Sellon yrittäjäyhdistys ry tilasi Sembalot-imagotutkimuksen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli kvantitatiivisten tutkimustulosten pohjalta muodostaa yleiskuva Sembalot–kampanjan imagosta ja tehdyn viestinnän onnistumisesta. Lisäksi tutkimuksessa tavoitteena oli muodostaa kuva Sembalot-hintakampanjan perusasiakkaasta.
Tutkimusongelma oli se, millaisia imagoon positiivisesti vaikuttavia tekijöitä tulisi tulevaisuudessa ensisijaisesti ylläpitää sekä kehittää ja mitä joko rahallisesti tai ajallisesti liiaksi resursseja vieviä tekijöitä tulisi supistaa Sembalot–hintakampanjassa.
Teoreettinen viitekehys koostui kauppakeskusliiketoiminnan hahmottamisesta, hintakampanjaan vaikuttavien tekijöiden selventämisestä sekä imagoon vaikuttavien rakenteiden kuvailemisesta. Tämän lisäksi kerrottiin tutkimusteorian eri osatekijöistä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen surveys-tutkimus kauppakeskuksessa asioivista Sembalot-viikon asiakkaista. Tutkimuskysely toteutettiin kevään 2011 Sembaloiden yhteydessä Kauppakeskus Sellon yrittäjäyhdistys Oy:n toimeksiantona. Kyselyyn vastasi yhteensä 774 henkilöä. Tulokset analysoitiin ja käsiteltiin SPSS–tilastotiede ja Excel –taulukointi-ohjelman avulla. Tutkimus on mahdollista toteuttaa uudestaan.
Saaduista tuloksista voi päätellä, että viestintä oli onnistunutta ja tieto Sembaloista saavutti asiakkaat. Koteihin jaettu Sembalot-liite oli huomatuin media. Sembalot vastasi hintakampanjana mainonnassa annettua kuvaa, ja Sembalot miellettiin monipuoliseksi ja kiinnostavaksi. Sembalot–hintakampanjan peruskävijä oli nainen, koulutettu sekä perheellinen. Tutkimuksen yhteydessä suoritettiin myös kevyt kvalitatiivinen tutkimus Sellon liikkeille, ja Sellon yrittäjistä osa huomaa selkeästi tuotevalinnalla olevan merkitystä yksittäisen liikkeen onnistumisessa kampanjassa. Tutkimustulosten pohjalta annettiin Sellolle tulevaisuutta varten kehitysehdotuksia.