Asikkalan varhaiskasvatuksen prosessien kuvaus ja arviointi : Päivähoitoon hakeminen ja päivähoitopaikan myöntäminen. Päivähoitopaikan vastaanottaminen
Anttila, Hillevi; Huovila, Kirsi (2012)
Anttila, Hillevi
Huovila, Kirsi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204074212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204074212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena olivat päivähoitoon hakemis- ja myöntämisprosessin sekä päivähoitopaikan vastaanottamisprosessin kuvaukset Asikkalan varhais-kasvatuksessa. Tarkoituksena oli varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen Asikkalan kunnassa. Opinnäytetyö oli työnantajan ehdottama kehittämishanke, jonka tavoitteena on kuvata, avata ja arvioida edellä mainitut prosessit.
Tietoperusta muodostui varhaiskasvatuksen teoriasta, johon sisältyy varhaiskasvatuksen laatu ja sen arviointi, kasvatuskumppanuus ja pedagoginen johtaminen. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin prosessiajattelua.
Menetelmänä kehittämishankkeessa käytettiin BIKVA -mallia, joka on asiakaslähtöinen arviointimenetelmä. Lähtökohtana on, että asiakkaiden näkemykset ja kokemukset palvelujen laadusta huomioidaan. BIKVA -mallissa tiedonkeruu on kvalitatiivista ja se tapahtuu ryhmähaastattelujen avulla, joissa haastateltiin asiakasperheitä, työntekijöitä ja johtajia. Kullekin haastattelulle on omat kysymyksensä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyivät varhaiskasvatuksen prosessikuvaukset Asikkalan kuntaan. Kehittämisehdotuksena varhaiskasvatuksen laadun parantamiseen Asikkalassa toivottiin parempaa tiedotusta, erityisesti kunnan Internet-sivuille. Sähköinen päivähoitohakemus oli tärkeä kehittämisehdotus. Lisäksi lapsen hyvän päivähoidon alkuun toivottiin yhtenäistä käytäntöä. Yhtenä varhaiskasvatuksen laadun parantamisena nähtiin henkilöstön ammatillisuuden vahvistaminen.
Tietoperusta muodostui varhaiskasvatuksen teoriasta, johon sisältyy varhaiskasvatuksen laatu ja sen arviointi, kasvatuskumppanuus ja pedagoginen johtaminen. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin prosessiajattelua.
Menetelmänä kehittämishankkeessa käytettiin BIKVA -mallia, joka on asiakaslähtöinen arviointimenetelmä. Lähtökohtana on, että asiakkaiden näkemykset ja kokemukset palvelujen laadusta huomioidaan. BIKVA -mallissa tiedonkeruu on kvalitatiivista ja se tapahtuu ryhmähaastattelujen avulla, joissa haastateltiin asiakasperheitä, työntekijöitä ja johtajia. Kullekin haastattelulle on omat kysymyksensä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyivät varhaiskasvatuksen prosessikuvaukset Asikkalan kuntaan. Kehittämisehdotuksena varhaiskasvatuksen laadun parantamiseen Asikkalassa toivottiin parempaa tiedotusta, erityisesti kunnan Internet-sivuille. Sähköinen päivähoitohakemus oli tärkeä kehittämisehdotus. Lisäksi lapsen hyvän päivähoidon alkuun toivottiin yhtenäistä käytäntöä. Yhtenä varhaiskasvatuksen laadun parantamisena nähtiin henkilöstön ammatillisuuden vahvistaminen.