Verkostopalveluliiketoiminnan toteutussuunnitelma
Jouttunpää, Elisa (2012)
Jouttunpää, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062870
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten uudesta liikeideasta voidaan lähteä rakentamaan kasvuliiketoimintaa. Keskeisenä selvityksen kohteena oli ansaintamallin rakentaminen idean ympärille. Liikeidea on uusi yhteisöllinen verkkopalvelu, joka tuo paikallisten tiedon ulkopaikkakuntalaisten saataville. Palvelulla tuodaan todellisen kulttuurin löytäminen matkustajille helpommaksi uudessa matkakohteessa.
Työhön haettiin teoriaa kasvuliiketoiminnan perustamisesta ja internetpalveluiden perustamisen ja suunnittelemisen aineistoista. Ansaintamallia rakennettiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa, joilla oli kokemusta internet start-upien perustamisesta ja suunnittelusta. Ansaintamallista ja yrityksen perustamisen alkuvaiheiden selvittämisestä kerättiin palautetta myös yritysneuvojilta.
Liikeideaa testattiin alfa-sivustolla, johon kerättiin noin sadan henkilön kansainvälinen koeyleisö. Sivusto rakennettiin valmiille sivusto-pohjalle ja pidettiin vielä tässä vaiheessa yksinkertaisena, jotta se olisi nopeasti toteutettavissa. Suuri osa koeyleisöstä koki liikeidean kiinnostavana ja kannattavana viedä eteenpäin. Koekäyttäjät saatiin rekisteröityä Laurean järjestämistä tapahtumista sekä oman sosiaalisen verkoston kautta.
Työn yksi tärkeä johtopäätös oli koeyleisön kiinnostuneisuus ideaa kohtaan. Testikäyttäjät kokivat palvelun hyödyllisenä ja olisivat kiinnostuneita käyttämään palvelua tulevaisuudessakin. Omatoimimatkailu on lisääntynyt internetin tuomien mahdollisuuksien vuoksi tiedonhaussa ja markkinoille kaivataan uusia ratkaisuja perinteisten matkatoimistojen tarjoamien palvelujen sijaan. Ansaintamalli ei nojaa vain mainostuksen tuomiin tuloihin. Palvelun kolme suurinta rahanlähdettä ovat käyttäjät, matkailupalveluita tarjoavat yritykset sekä mainostajat.
Työhön haettiin teoriaa kasvuliiketoiminnan perustamisesta ja internetpalveluiden perustamisen ja suunnittelemisen aineistoista. Ansaintamallia rakennettiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa, joilla oli kokemusta internet start-upien perustamisesta ja suunnittelusta. Ansaintamallista ja yrityksen perustamisen alkuvaiheiden selvittämisestä kerättiin palautetta myös yritysneuvojilta.
Liikeideaa testattiin alfa-sivustolla, johon kerättiin noin sadan henkilön kansainvälinen koeyleisö. Sivusto rakennettiin valmiille sivusto-pohjalle ja pidettiin vielä tässä vaiheessa yksinkertaisena, jotta se olisi nopeasti toteutettavissa. Suuri osa koeyleisöstä koki liikeidean kiinnostavana ja kannattavana viedä eteenpäin. Koekäyttäjät saatiin rekisteröityä Laurean järjestämistä tapahtumista sekä oman sosiaalisen verkoston kautta.
Työn yksi tärkeä johtopäätös oli koeyleisön kiinnostuneisuus ideaa kohtaan. Testikäyttäjät kokivat palvelun hyödyllisenä ja olisivat kiinnostuneita käyttämään palvelua tulevaisuudessakin. Omatoimimatkailu on lisääntynyt internetin tuomien mahdollisuuksien vuoksi tiedonhaussa ja markkinoille kaivataan uusia ratkaisuja perinteisten matkatoimistojen tarjoamien palvelujen sijaan. Ansaintamalli ei nojaa vain mainostuksen tuomiin tuloihin. Palvelun kolme suurinta rahanlähdettä ovat käyttäjät, matkailupalveluita tarjoavat yritykset sekä mainostajat.