Videoinstallaatioiden analyysi avantgardetaiteena Nelson Goodmanin taidefilosofian avulla
Tanskanen, Joonas (2012)
Tanskanen, Joonas
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124376
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni analysoin videotaidetta ja videoinstallaatioita. Tavoitteenani on esittää yksi tapa analysoida ja merkityksellistää taideteoksia, joita kutsumme videoinstallaatioiksi. Analyysini lähtökohtana on, että videoinstallaatio on luonteeltaan avantgardetaidetta, joka pyrkii uusien ja raikkaiden esteettisten merkitysten ja tulkintojen löytämiseen. Määrittelen avantgarden uusien ja vanhojen merkitysten synteesiksi, jossa tie uusiin merkityksin kulkee vanhojen merkitysten uudelleen määrittelyn kautta. Opinnäytetyöni alkupuolella esitän lyhyessä muodossa myös videotaiteen ja videoinstallaatioiden historian.
Analyysini työkaluina ovat Nelson Goodmanin taidefilosofia ja hänen luomansa käsitteet. Käytän hyväkseni Goodmanin symbolin, symboliteorian, denotaation, eksemplifikaation ja metaforan käsitteitä. Esitän Goodmanin taidefilosofiasta ja käsitteistä yleisluontoisen selonteon. Näistä teoreettisista lähtökohdasta pyrin selvittämään, millainen taidemuoto videoinstallaatio on ja millaisille periaatteille se perustuu.
Kytken videoinstallaatiot osaksi postmodernia nykytaidemaailmaa. Pohdin videoinstallaatioiden esteettisesti merkittäviä ominaisuuksia, kuten fyysistä ja virtuaalista tilallisuutta, niiden materiaalisuutta, teoksen ja kokijan aktiivista interaktiota, aikakäsitystä sekä katsojan funktion ja paikan uudelleen määrittelyä. Pohdin näitä videoinstallaatioiden esteettisiä tekijöitä varsinkin Goodmanin eksemplifikaatio-käsitteen avulla.
Esitän työssäni analyysin niistä yksityiskohdista, jotka tekevät taideteoksista videoinstallaatioita. Tulkintani mukaan videoinstallaatiot perustuvat avoimelle tulkinnalle. Videoinstallaatioiden tarkoituksena on vanhojen käsitysten kriittinen havainnoiminen ja uudelleen arviointi. Videoinstallaatioiden määrittely jää aina kuitenkin vajavaiseksi, ja niiden esteettinen merkitys perustuu osittain niiden määrittelemättömyyteen. Videoinstallaatiossa fyysinen teos ja kokijan mentaaliset sisällöt muodostavat uusia merkityksiä luovan synteesin.
Analyysini työkaluina ovat Nelson Goodmanin taidefilosofia ja hänen luomansa käsitteet. Käytän hyväkseni Goodmanin symbolin, symboliteorian, denotaation, eksemplifikaation ja metaforan käsitteitä. Esitän Goodmanin taidefilosofiasta ja käsitteistä yleisluontoisen selonteon. Näistä teoreettisista lähtökohdasta pyrin selvittämään, millainen taidemuoto videoinstallaatio on ja millaisille periaatteille se perustuu.
Kytken videoinstallaatiot osaksi postmodernia nykytaidemaailmaa. Pohdin videoinstallaatioiden esteettisesti merkittäviä ominaisuuksia, kuten fyysistä ja virtuaalista tilallisuutta, niiden materiaalisuutta, teoksen ja kokijan aktiivista interaktiota, aikakäsitystä sekä katsojan funktion ja paikan uudelleen määrittelyä. Pohdin näitä videoinstallaatioiden esteettisiä tekijöitä varsinkin Goodmanin eksemplifikaatio-käsitteen avulla.
Esitän työssäni analyysin niistä yksityiskohdista, jotka tekevät taideteoksista videoinstallaatioita. Tulkintani mukaan videoinstallaatiot perustuvat avoimelle tulkinnalle. Videoinstallaatioiden tarkoituksena on vanhojen käsitysten kriittinen havainnoiminen ja uudelleen arviointi. Videoinstallaatioiden määrittely jää aina kuitenkin vajavaiseksi, ja niiden esteettinen merkitys perustuu osittain niiden määrittelemättömyyteen. Videoinstallaatiossa fyysinen teos ja kokijan mentaaliset sisällöt muodostavat uusia merkityksiä luovan synteesin.