Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä kauppa-keskuksen kilpailukyvyn edistämiseksi

Airaskorpi, Aaro; Hallikas, Johanna; Kojo, Jonna; Suokas, Terhi; Tuhkanen, Tiia (2009)

 
Avaa tiedosto
Airaskorpi_Hallikas_Kojo_Suokas_Tuhkanen.pdf (6.674Mt)
Lataukset: 


Airaskorpi, Aaro
Hallikas, Johanna
Kojo, Jonna
Suokas, Terhi
Tuhkanen, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273301
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kauppakeskus Sellon ja Ison Omenan asiakkaiden sekä työntekijöiden turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä ja näiden tekijöiden merkittävyyttä kauppakeskusten kilpailukyvyssä. Tutkimuksen aihetta lähestytään viidestä eri näkökulmasta, jotka käsittelevät turvallisuuden tunteeseen vaikuttavia tekijöitä mahdollisimman monipuolisesti. Tutkimus on osana Helsingin kauppakorkeakoulun ja Kuluttajatutkimuskeskuksen yhteistyössä käynnistynyttä Kaupallisten keskusten turvallisuus- ja kilpailukyky-hanketta.

Ensimmäinen tutkimusosa tarkastelee kauppakeskuksen sisätiloissa olevia tekijöitä, jotka vaikuttavat työntekijöiden kokemaan turvallisuuden tunteeseen. Toinen tutkimusosa tarkastelee näitä tekijöitä asiakkaan näkökulmasta. Kolmas tutkimusosa keskittyy vertailemaan ulkoisen ympäristön tekijöiden vaikutusta asiakkaiden sekä työntekijöiden kokemaan turvallisuuden tunteeseen. Neljännessä tutkimusosassa tutkimus tarkastelee kauppakeskuksen turvallisuuden vaikutusta työntekijöiden työmotivaatioon. Viimeisessä tutkimusosassa, järjestykseltään viidennessä, tarkastellaan miten kauppakeskuksen turvallisuus vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

Tutkimuksen perusjoukko muodostui kahden kauppakeskuksen asiakkaista sekä työntekijöistä. Kauppakeskus Sellon perusjoukko oli 17,8 miljoonaa asiakasta (N=170) ja 2000 työntekijää (N=200). Kauppakeskus Ison Omenan perusjoukko oli 8,4 miljoonaa asiakasta (N=230) ja 2000 työntekijää (N=260). Vastausaktiivisuus oli 69 %. Tutkimuksen lähestymistapa oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin strukturoidulla kysymyslomakkeella ja käsiteltiin seuraavilla tilastollisilla menetelmillä: 1) faktorianalyysi 2) regressioanalyysi 3) korrespondenssianalyysi 4) ristiintaulukointi sekä 5) klusterianalyysi. Tutkimuksen sisäistä johdonmukaisuutta on arvioitu Cron-bachin alfa kertoimella.

Asiakkaiden sekä työntekijöiden turvallisuuden tunnetta parantavista tekijöistä tärkeimmiksi koettiin vartijoiden ja poliisin läsnäolo. Ulkoisessa ympäristössä tärkeimmiksi itsenäisiksi turvallisuuden tunteen selittäjiksi nousivat ympäröivä liikenne ja sisäpaikoitushallin tila sekä valaistus. Tärkeimpiä itsenäisiä turvattomuuden tunteen selittäjiä olivat asuinpaikan etäisyys sekä julkisen liikenteen yhteydet. Asiakkaiden ostopaikan valintaan vaikutti heikentävästi kauppakeskuksen rauhaton tunnelma, paikoitusalueiden ahtaus sekä usein esiintyvät järjestyshäiriöt. Työntekijöiden työmotivaatiota parantavista tekijöistä tärkeimmäksi koettiin turvallisuuskoulutukset sekä järjestyksenvalvojan tai vartijan läsnäolo. Yleisesti ottaen kauppakeskukset Sello ja Iso Omena koettiin turvallisina paikkoina asioida.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste