Toimitusketjun hallinta - Case Oy Transmeri Ab
Luukkola, Juha; Battilana, Roberto (2012)
Luukkola, Juha
Battilana, Roberto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia esimerkkiyrityksen toimitusketjun hallinnan nykytilaa ja pyrkiä löytämään mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli lisätä kirjoittajien tuntemusta toimitusketjun hallinnasta ja lisätä tietoutta Oy Transmeri Ab:n tavasta hoitaa toimitusketjua.
Opinnäytetyön pohjana on teoriaosuus, jolla pyritään lisäämään lukijan tietoutta toimitusketjun hallinnasta ja siihen liittyvistä toimintamalleista sekä selvittämään työssä käytettyjä lyhenteitä. Yritysesittelyssä selvitetään kohdeyrityksen nykytilaa ja perustellaan, miksi kyseinen yritys on valittu opinnäytetyön kohdeyritykseksi. Tutkimus toteutettiin käyttämällä hyväksi SCM-tuloskorttianalyysiä, jonka avulla löydettiin toimitusketjun heikkoudet. Tutkimustulosten tukena käytettiin kirjoittajien omakohtaisia kokemuksia sekä työntekijöiden haastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella loimme kehitysehdotukset perusteluineen, jotka toteuttamalla yrityksellä on mahdollisuus parantaa toimintaansa. Tuloskorttianalyysistä selvinneet heikkoudet tukivat haastatteluista saatuja tietoja sekä omia kokemuksia toimitusketjun heikkouksista.
Opinnäytetyön pohjana on teoriaosuus, jolla pyritään lisäämään lukijan tietoutta toimitusketjun hallinnasta ja siihen liittyvistä toimintamalleista sekä selvittämään työssä käytettyjä lyhenteitä. Yritysesittelyssä selvitetään kohdeyrityksen nykytilaa ja perustellaan, miksi kyseinen yritys on valittu opinnäytetyön kohdeyritykseksi. Tutkimus toteutettiin käyttämällä hyväksi SCM-tuloskorttianalyysiä, jonka avulla löydettiin toimitusketjun heikkoudet. Tutkimustulosten tukena käytettiin kirjoittajien omakohtaisia kokemuksia sekä työntekijöiden haastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella loimme kehitysehdotukset perusteluineen, jotka toteuttamalla yrityksellä on mahdollisuus parantaa toimintaansa. Tuloskorttianalyysistä selvinneet heikkoudet tukivat haastatteluista saatuja tietoja sekä omia kokemuksia toimitusketjun heikkouksista.