Markkinointisuunnitelma Case: Yritys X
Mälkiä, Mikko (2012)
Mälkiä, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia markkinointisuunnitelma espoolaiselle kuljetusja
liikennealan konsultointiyritykselle Yritys X:lle. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään
antamaan konkreettisia ehdotuksia b-to-b–markkinoilla toimivan yrityksen tuloksellisen
markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Yritys X myy Tuote X–nimistä tuotetta,
joka on automaattinen ajopäiväkirja ja omakohtainen ajotapavalmentaja.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin merkitystä yrityksille sekä
markkinointisuunnitelman sisältöä. Lähdemateriaaleina on käytetty pääasiassa alan
kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Empiirisessä osassa luodaan markkinointisuunnitelma Yritys X:lle. Markkinointisuunnitelma
keskittyy yhteen asiakassegmenttiin, joka on pääkaupunkiseudulla sijaitsevat suuret ja
keskisuuret yritykset, joilla on työsuhdeautoja käytössään. Markkinointisuunnitelma alkaa
yrityksen lähtökohta-analyyseillä, minkä jälkeen tarkastellaan yrityksen vahvuuksia ja
heikkouksia sekä pohditaan tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia SWOT–taulukon avulla.
Tämän jälkeen laaditaan markkinointistrategiat sekä segmentoidaan ja asemoidaan tuote.
Lopuksi käydään läpi seuranta sekä opinnäytetyön keskeisimmät tulokset ja
jatkotoimenpiteet. Empiirisessä osassa käsitellään myös opinnäytetyön kvalitatiivinen
tutkimus, jossa haastateltiin viiden eri yrityksen työsuhdeautoista vastaavia henkilöitä ja
tiedusteltiin heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan ajotapakoulutusta ja ajopäiväkirjoja
kohtaan sekä tilaajayritykseni mahdollisuuksista markkinoilla.
Tutkimuksessa selvisi, että taloudellisen ajotavan omaksumista pidetään tärkeänä asiana ja
ympäristöpäästöjen vähentäminen on edullista myös yrityksen imagon kannalta. Polttoaineen
säästäminen ja autojen GPS–pohjainen seuranta koetaan myös Tuote X:n tärkeimmiksi
hyödyiksi. Yritys X on kuitenkin vielä melko tuntematon markkinoilla, mikä pääosin johtuu
markkinointiresurssien pienuudesta.
Lopputuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka auttaa kohdeyritystä kehittämään
markkinointiaan. Tärkeimpinä jatkotoimenpiteinä esitettiin Internet-sivujen päivittämistä,
näkyvyyden lisäämistä muun muassa liikennealan messuilla sekä nykyisille asiakkaille
suunnattua asiakastutkimusta.
liikennealan konsultointiyritykselle Yritys X:lle. Markkinointisuunnitelmassa keskitytään
antamaan konkreettisia ehdotuksia b-to-b–markkinoilla toimivan yrityksen tuloksellisen
markkinoinnin suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Yritys X myy Tuote X–nimistä tuotetta,
joka on automaattinen ajopäiväkirja ja omakohtainen ajotapavalmentaja.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin merkitystä yrityksille sekä
markkinointisuunnitelman sisältöä. Lähdemateriaaleina on käytetty pääasiassa alan
kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Empiirisessä osassa luodaan markkinointisuunnitelma Yritys X:lle. Markkinointisuunnitelma
keskittyy yhteen asiakassegmenttiin, joka on pääkaupunkiseudulla sijaitsevat suuret ja
keskisuuret yritykset, joilla on työsuhdeautoja käytössään. Markkinointisuunnitelma alkaa
yrityksen lähtökohta-analyyseillä, minkä jälkeen tarkastellaan yrityksen vahvuuksia ja
heikkouksia sekä pohditaan tulevaisuuden mahdollisuuksia ja uhkia SWOT–taulukon avulla.
Tämän jälkeen laaditaan markkinointistrategiat sekä segmentoidaan ja asemoidaan tuote.
Lopuksi käydään läpi seuranta sekä opinnäytetyön keskeisimmät tulokset ja
jatkotoimenpiteet. Empiirisessä osassa käsitellään myös opinnäytetyön kvalitatiivinen
tutkimus, jossa haastateltiin viiden eri yrityksen työsuhdeautoista vastaavia henkilöitä ja
tiedusteltiin heidän näkemyksistään ja kokemuksistaan ajotapakoulutusta ja ajopäiväkirjoja
kohtaan sekä tilaajayritykseni mahdollisuuksista markkinoilla.
Tutkimuksessa selvisi, että taloudellisen ajotavan omaksumista pidetään tärkeänä asiana ja
ympäristöpäästöjen vähentäminen on edullista myös yrityksen imagon kannalta. Polttoaineen
säästäminen ja autojen GPS–pohjainen seuranta koetaan myös Tuote X:n tärkeimmiksi
hyödyiksi. Yritys X on kuitenkin vielä melko tuntematon markkinoilla, mikä pääosin johtuu
markkinointiresurssien pienuudesta.
Lopputuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka auttaa kohdeyritystä kehittämään
markkinointiaan. Tärkeimpinä jatkotoimenpiteinä esitettiin Internet-sivujen päivittämistä,
näkyvyyden lisäämistä muun muassa liikennealan messuilla sekä nykyisille asiakkaille
suunnattua asiakastutkimusta.