Asiakastietojärjestelmän entistä tehokkaampi hyödyntäminen asiakkuudenhallinnan ja markkinoinnin tukemiseen : -Case Matkatoimisto Tournee
Tikkala, Tuomas (2012)
Tikkala, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293903
Tiivistelmä
Tämä työelämälähtöinen toimintatutkimus toteutettiin kehittämishankkeena matkatoimisto Tourneelle. Aihealueena oli asiakastietojärjestelmä, asiakastietokanta sekä niiden suhde asiakastietojen käsittelyyn ja markkinointiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko asiakastietojärjestelmän tehokkaammalle hyödyntämiselle perusteita, niin asiakkuudenhallinnan kuin markkinoinnin tukemiseksi ja selvittää, onko tarpeeksi argumentteja sekä hyötyä toimenpiteiden muuttamiseksi. Tarkoituksena oli myös selvittää matkatoimistolla käytössä olevan Winres-ohjelmiston tarjoamat mahdollisuudet asiakastietojärjestelmän osalta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu tiedon avulla, joka perustuu alan kirjal-lisuuteen. Tietoa käsiteltiin asiakastietokantojen, asiakastietojärjestelmien, asiakkuudenhallinnan, segmentoinnin sekä asiakassuhdemarkkinoinnin näkökulmista. Teoriaosuuden tarkoitus on antaa matkatoimistolle sekä lukijoille selkeä käsitys siitä, millä tavalla asiakastietojärjestelmiä on mahdollista hyödyntää asiakkuudenhallinnan sekä markkinoinnin tukemiseksi.
Tutkimusotteena oli toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä, joita olivat haastattelut sekä kyselyt alan pitkäaikaisille ammattilaisille. Raportti koostuu viidestä pääosasta: johdanto, teoreettinen viitekehys, tutkimusmenetelmä, empiirinen tutkimus sekä johtopäätökset ja toimintasuositukset. Kerätty tieto on pyritty rajaamaan niin, että se koskee kohdennetusti asiakastietojärjestelmän käyttöä.
Aihetta käsittelevä teoria osoittaa, että asiakaslähtöisyys sekä asiakkuuksien arvo ja sen merkitys on tullut keskeisesti mukaan yritysten johtamiskulttuuriin. Toteuttaakseen asiakaslähtöisyyttä yritykset tarvitsevat joustavan ja käyttäjäystävällisen järjestelmätuen asiakkuudenhallintaan. Tietokantalähtöisyys antaa mahdollisuuden kohdentaa markkinointiviestintää suoraan valituille asiakkaille. Hyvä asiakastietokanta ja sen johdonmukainen käyttö on edellytys tehokkaalle asiakassuhdemarkkinoinnille sekä kanta-asiakassuhteiden hoitamiselle.
Tutkimustulos osoitti, että matkatoimisto Tourneen käytänteet eivät käytössä olevan Winres-ohjelmiston asiakastietojärjestelmän osalta ole olleet sellaisella tasolla, kuin mitä ohjelmiston potentiaali tarjoaa. Matkatoimisto kuitenkin tunnistaa mahdollisuuden kehittää toimintojaan ja kun olemassa olevat mahdollisuudet on selvitetty, Tourneelle sopivan toimintatavan toteuttaminen voi alkaa. Ammattilaisten antamat vastaukset, jotka saatiin haastatteluilla ja kyselyillä, antavat selkeän kuvan, mitä kaikkea Winresin asiakastietojärjestelmällä on mahdollista tehdä ja mitä kannattaa huomioida, kun sen käyttöä lähdetään kehittämään.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on rakennettu tiedon avulla, joka perustuu alan kirjal-lisuuteen. Tietoa käsiteltiin asiakastietokantojen, asiakastietojärjestelmien, asiakkuudenhallinnan, segmentoinnin sekä asiakassuhdemarkkinoinnin näkökulmista. Teoriaosuuden tarkoitus on antaa matkatoimistolle sekä lukijoille selkeä käsitys siitä, millä tavalla asiakastietojärjestelmiä on mahdollista hyödyntää asiakkuudenhallinnan sekä markkinoinnin tukemiseksi.
Tutkimusotteena oli toimintatutkimus. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty kvalitatiivisia menetelmiä, joita olivat haastattelut sekä kyselyt alan pitkäaikaisille ammattilaisille. Raportti koostuu viidestä pääosasta: johdanto, teoreettinen viitekehys, tutkimusmenetelmä, empiirinen tutkimus sekä johtopäätökset ja toimintasuositukset. Kerätty tieto on pyritty rajaamaan niin, että se koskee kohdennetusti asiakastietojärjestelmän käyttöä.
Aihetta käsittelevä teoria osoittaa, että asiakaslähtöisyys sekä asiakkuuksien arvo ja sen merkitys on tullut keskeisesti mukaan yritysten johtamiskulttuuriin. Toteuttaakseen asiakaslähtöisyyttä yritykset tarvitsevat joustavan ja käyttäjäystävällisen järjestelmätuen asiakkuudenhallintaan. Tietokantalähtöisyys antaa mahdollisuuden kohdentaa markkinointiviestintää suoraan valituille asiakkaille. Hyvä asiakastietokanta ja sen johdonmukainen käyttö on edellytys tehokkaalle asiakassuhdemarkkinoinnille sekä kanta-asiakassuhteiden hoitamiselle.
Tutkimustulos osoitti, että matkatoimisto Tourneen käytänteet eivät käytössä olevan Winres-ohjelmiston asiakastietojärjestelmän osalta ole olleet sellaisella tasolla, kuin mitä ohjelmiston potentiaali tarjoaa. Matkatoimisto kuitenkin tunnistaa mahdollisuuden kehittää toimintojaan ja kun olemassa olevat mahdollisuudet on selvitetty, Tourneelle sopivan toimintatavan toteuttaminen voi alkaa. Ammattilaisten antamat vastaukset, jotka saatiin haastatteluilla ja kyselyillä, antavat selkeän kuvan, mitä kaikkea Winresin asiakastietojärjestelmällä on mahdollista tehdä ja mitä kannattaa huomioida, kun sen käyttöä lähdetään kehittämään.