Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tanssimuskari : Émile Jaques-Dalcrozen musiikkiliikunnan metodi 4-vuotiaiden tanssipainotteisessa musiikkileikkikoulussa

Hellstén, Anna-Sofia (2009)

 
Avaa tiedosto
Hellsten_Anna-Sofia.pdf (265.8Kt)
Lataukset: 


Hellstén, Anna-Sofia
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905203018
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimintatutkimus, jonka tarkoitus oli selvittää, miten lastentanssin käytäntöjä voidaan soveltaa 4-vuotiaiden muskariryhmässä musiikkipedagogi Émile Jaques-Dalcrozen (1865-1950) periaatteita noudattaen. Samalla tarkastellaan, miten muskarin ja lastentanssin integrointi toimii ja voiko tällä tavoin opettaa laadukkaasti sekä musiikkia että tanssia.

Tanssimuskari toteutui Lahden konservatoriolla lukuvuonna 2008-2009. Opetusta järjestettiin kerran viikossa 45 minuutin ajan. Suunnittelin jokaisen oppitunnin etukäteen ja arvioin toteutuksen. Lisäksi tutustuin Émile Jaques-Dalcrozen musiikkiliikunnan metodiin, sekä tanssikasvatukseen ja nelivuotiaan yleiseen kehitykseen kirjallisuuden perusteella. Kävin myös observoimassa perinteisten muskarituntien lisäksi satutanssi-ja esibalettitunteja Lahden tanssiopistolla.

Kokeilun käynnistämisen jälkeen ja tuntisuunnitelman vakiinnuttua tanssimuskari alkoi toimia hyvin. Lapsiryhmä oli hyvin liikkuvainen, joten lapset motivoituivat liikuntaan ja tanssimiseen erinomaisesti. Taitava ja innokas ryhmä oppi myös musiikillisia asioita vaivattomasti. Tanssikasvatus tuki hyvin muskariopetusta, samoin musisointi tanssikasvatusta. 45 minuutin mittaisella tunnilla ei kuitenkaan ehditty opetella sellaista määrää musiikillisia asioita kuin perinteisen, yksinomaan musiikin varaan rakentuvan leikkiryhmän kanssa. Samoin tanssikasvatus on varmasti kokonaisvaltaisempaa lastentanssitunnilla kuin tanssimuskarissa. Lapsiryhmä kuitenkin kehittyi niillä tanssikasvatuksen ja muskarin osa-alueilla valtavasti, joiden harjoittamiseen keskityin. Tanssimuskari mahdollisti hyvin tutustumisen kahteen, toisiinsa integroituun taiteen lajiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste