Kehityskeskustelujen käyttöönotto vanhusten palvelukeskuksessa
Tanskanen, Minna (2012)
Tanskanen, Minna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204214762
Tiivistelmä
Kehityskeskustelu on esimiehen ja työntekijän välinen, luottamuksellinen keskustelutilanne, jonka tavoitteena on saada kokonaiskuva työntekijän osaamisen tasosta, kehitettävistä osa-alueista työssä ja työsuoritukseen vaikuttavista tekijöistä. Molemminpuolinen palaute on osa kehityskeskustelua.
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä esimies ja työntekijät odottivat kehityskeskustelujen sisällöltä ennen niiden käyttöönottoa vanhusten palvelukeskuksessa, laatia työyksikön odotuksia vastaava kehityskeskustelulomake ja käytyjen kehityskeskustelujen jälkeen selvittää, miten esimies ja työntekijät kokivat keskustelut suhteessa työntekijän omaan työhön vaikuttamiseen, työssä kehittymiseen ja työssä jaksamiseen. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja tutkimusaineisto kerättiin yhdeksältä työntekijältä ja yhdeltä esimieheltä teemahaastattelujen avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan kehityskeskustelut koettiin hyödyllisinä sekä esimiehen että työntekijöiden keskuudessa. Kehitettäviä osa-alueita ilmeni kehityskeskustelulomakkeessa, johon toivottiin kysymysten tiivistämistä ja niiden selkeyttämistä. Keskustelujen myötä työntekijät havaitsivat myös työyksikön toiminnassa kehittämisalueita, joilla on vaikutusta omaan työhön vaikuttamiseen, kehittymiseen ja työssä jaksamiseen.
Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää kehityskeskustelujen vaikutusta pidemmällä aikavälillä suhteessa työntekijöiden omaan työhön vaikuttamiseen, työssä kehittymiseen ja työssä jaksamiseen.
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä esimies ja työntekijät odottivat kehityskeskustelujen sisällöltä ennen niiden käyttöönottoa vanhusten palvelukeskuksessa, laatia työyksikön odotuksia vastaava kehityskeskustelulomake ja käytyjen kehityskeskustelujen jälkeen selvittää, miten esimies ja työntekijät kokivat keskustelut suhteessa työntekijän omaan työhön vaikuttamiseen, työssä kehittymiseen ja työssä jaksamiseen. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja tutkimusaineisto kerättiin yhdeksältä työntekijältä ja yhdeltä esimieheltä teemahaastattelujen avulla. Aineiston analysoinnissa käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan kehityskeskustelut koettiin hyödyllisinä sekä esimiehen että työntekijöiden keskuudessa. Kehitettäviä osa-alueita ilmeni kehityskeskustelulomakkeessa, johon toivottiin kysymysten tiivistämistä ja niiden selkeyttämistä. Keskustelujen myötä työntekijät havaitsivat myös työyksikön toiminnassa kehittämisalueita, joilla on vaikutusta omaan työhön vaikuttamiseen, kehittymiseen ja työssä jaksamiseen.
Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää kehityskeskustelujen vaikutusta pidemmällä aikavälillä suhteessa työntekijöiden omaan työhön vaikuttamiseen, työssä kehittymiseen ja työssä jaksamiseen.