Sisäinen viestintä työyhteisössä : Case: Tokmanni Oy Robinhood Karhula
Laitinen, Marjut (2012)
Laitinen, Marjut
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on sisäinen viestintä työyhteisössä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten Tokmanni Oy Karhulan Robinhoodin sisäinen viestintä toimii henkilökunnan mielestä ja onko sisäisessä viestinnässä kehittämistarpeita. Tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon tietoa, kuinka sisäinen viestintä toimii yrityksessä ja tavoitteena oli myös saada hyviä kehittämisehdotuksia esille.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee yhteisöviestintää, sisäistä viestintää ja muutosviestintää. Empiriaosuus käsittelee tutkimuksen prosessikuvausta, tutkimuksen ongelmia ja tavoitteita, tutkimuksen tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomake koostui taustatiedoista, työohjeväittämistä, perehdytysväittämistä, tiedonkulun väittämistä ja sosiaalisen vuorovaikutuksen väittämistä. Kyselylomakkeessa väitteitä oli yhteensä 18. Kyselyyn osallistuivat kaikki 13 Tokmanni Oy Karhulan Robinhoodin henkilökuntaa. Tulokset paljastivat, että henkilöstö pitää sisäistä viestintää tärkeänä osana työyhteisössä ja ne pitää suorasta yhteydenpidosta ja välitetystä viestinnästä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee yhteisöviestintää, sisäistä viestintää ja muutosviestintää. Empiriaosuus käsittelee tutkimuksen prosessikuvausta, tutkimuksen ongelmia ja tavoitteita, tutkimuksen tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kyselylomake koostui taustatiedoista, työohjeväittämistä, perehdytysväittämistä, tiedonkulun väittämistä ja sosiaalisen vuorovaikutuksen väittämistä. Kyselylomakkeessa väitteitä oli yhteensä 18. Kyselyyn osallistuivat kaikki 13 Tokmanni Oy Karhulan Robinhoodin henkilökuntaa. Tulokset paljastivat, että henkilöstö pitää sisäistä viestintää tärkeänä osana työyhteisössä ja ne pitää suorasta yhteydenpidosta ja välitetystä viestinnästä.