Yritysten ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyys: case: Lahden Muotipäivät 2011
Mäkinen, Elina (2012)
Mäkinen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184658
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee ainoastaan syyskuussa 2011 ensimäistä kertaa järjestettyjä Lahden Muotipäiviä, tapahtumalle tärkeiden yritysten ja yhteistyökumppaneiden tyytyväisyyttä kartottaen.
Muotipäivät järjestää muoti– ja mallitoimisto Fashion Unit Oy. Muotipäivät ovat kolmen kaupungin kokonaisuuden käsittävä, muodin ympärille teemoittunut muodin suurtapahtuma. Jokaisessa kaupungissa oleva tapahtuma on kerrallaan kaksipäiväinen. Syksyllä 2011 tapahtuma järjestettiin Jyväskylässä, Tampereella ja Lahdessa. Tulevana syksynä 2012 tapahtumakaupunkeina toimii Jyväskylä, Lahti sekä uutuutena Helsinki.
Lahden Muotipäivät on kohdistettu kuluttajille, yrityksille, organisaatioille sekä muodista enemmänkin kiinnostuneille yrityksille – ja yksityishenkilöille. Tapahtuman järjestäjän visiona on luoda Muotipäivistä kaupungin katuja elävöittävä muodin suurtapahtuma.
Tutkimus lähti Fashion Unit -toimeksiantajan tarpeista, jonka mukaan tutkimuskysymyksetkin toteutettiin. Tutkimus on tärkeää toteuttaa, jotta tulevista Lahden Muotipäivistä 2012 voidaan tehdä ensimmäistä kertaa järjestettyjä kehittyneempi tapahtuma.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada arkipalautetta laajempaa informaatiota siitä, missä osa-alueissa yritysten ja yhteistyökumppaneiden mielestä oli onnistuttu, ja mitä pitäisi vielä kehittää.
Tutkimus toteutettiin nelivaiheisesti. Ensin oli toimeksiantajan tapaaminen, jossa tehtiin toimeksiantajan tarpeita kartoittava haastattelu. Sitten toteutettiin sähköpostitse lähetettävä motivoiva kiitoskirje sekä virallinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus tehtiin samalla tavalla, kuin mitä toimeksiantaja oli jo aikaisemmissa kyselytutkimuksissaan käyttänyt. Tämän jälkeen tehtiin vielä puhelimitse kyselytutkimus.
Tutkimus tehtiin pääasiallisesti kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustuloksien parantamiseksi tutkimuksessa käytettiin myös kvaltitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin 13.9 - 28.9 2011, jonka jälkeenkin taustayhteistyötä tehtiin toimeksiantajan kanssa.
Kokonaisuudessaan tuloksista ilmenee, että yritykset ja yhteistyökumppanit olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajat kokivat Fashion Unit Oy:n ammattitaitoiseksi tapahtuman järjestäjäksi. Ja kaikista keskeisimmät osa-alueet olivat toteutuneet onnistuneen tapahtuman edellytysten mukaisesti.
Opinnäytetyö antoi vastaukset toimeksiantajan tutkimusongelmiin. Tästä johtuen toivonkin, että tutkimuksesta on hyötyä Fashion Unit -organisaatiolle myös tulevia vuosia ajatellen.
Muotipäivät järjestää muoti– ja mallitoimisto Fashion Unit Oy. Muotipäivät ovat kolmen kaupungin kokonaisuuden käsittävä, muodin ympärille teemoittunut muodin suurtapahtuma. Jokaisessa kaupungissa oleva tapahtuma on kerrallaan kaksipäiväinen. Syksyllä 2011 tapahtuma järjestettiin Jyväskylässä, Tampereella ja Lahdessa. Tulevana syksynä 2012 tapahtumakaupunkeina toimii Jyväskylä, Lahti sekä uutuutena Helsinki.
Lahden Muotipäivät on kohdistettu kuluttajille, yrityksille, organisaatioille sekä muodista enemmänkin kiinnostuneille yrityksille – ja yksityishenkilöille. Tapahtuman järjestäjän visiona on luoda Muotipäivistä kaupungin katuja elävöittävä muodin suurtapahtuma.
Tutkimus lähti Fashion Unit -toimeksiantajan tarpeista, jonka mukaan tutkimuskysymyksetkin toteutettiin. Tutkimus on tärkeää toteuttaa, jotta tulevista Lahden Muotipäivistä 2012 voidaan tehdä ensimmäistä kertaa järjestettyjä kehittyneempi tapahtuma.
Tutkimuksen tavoitteena oli saada arkipalautetta laajempaa informaatiota siitä, missä osa-alueissa yritysten ja yhteistyökumppaneiden mielestä oli onnistuttu, ja mitä pitäisi vielä kehittää.
Tutkimus toteutettiin nelivaiheisesti. Ensin oli toimeksiantajan tapaaminen, jossa tehtiin toimeksiantajan tarpeita kartoittava haastattelu. Sitten toteutettiin sähköpostitse lähetettävä motivoiva kiitoskirje sekä virallinen kyselytutkimus. Kyselytutkimus tehtiin samalla tavalla, kuin mitä toimeksiantaja oli jo aikaisemmissa kyselytutkimuksissaan käyttänyt. Tämän jälkeen tehtiin vielä puhelimitse kyselytutkimus.
Tutkimus tehtiin pääasiallisesti kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimustuloksien parantamiseksi tutkimuksessa käytettiin myös kvaltitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineistoa kerättiin 13.9 - 28.9 2011, jonka jälkeenkin taustayhteistyötä tehtiin toimeksiantajan kanssa.
Kokonaisuudessaan tuloksista ilmenee, että yritykset ja yhteistyökumppanit olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Vastaajat kokivat Fashion Unit Oy:n ammattitaitoiseksi tapahtuman järjestäjäksi. Ja kaikista keskeisimmät osa-alueet olivat toteutuneet onnistuneen tapahtuman edellytysten mukaisesti.
Opinnäytetyö antoi vastaukset toimeksiantajan tutkimusongelmiin. Tästä johtuen toivonkin, että tutkimuksesta on hyötyä Fashion Unit -organisaatiolle myös tulevia vuosia ajatellen.