Asiakastyytyväisyystutkimus kansalaisjärjestö Art in Tanzanialle
Sorasalmi, Sami (2012)
Sorasalmi, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä asiakastyytyväisyystutkimus kansalaisjärjestö Art in Tanzanian asiakkaille. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa kansalaisjärjestölle tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä palveluihin ja henkilökunnan antamaan palveluun. Tutkimuksessa kysyttiin myös tyytyväisyys- ja tyytymättömyystekijöitä. Saatujen tietojen avulla kansalaisjärjestön toimintaa on mahdollista kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimuksen aluksi kuvaillaan vapaaehtoistyömatkailun piirteet, sitten esittellään Art in Tanzania ja sen toimintatapoja ja –ympäristöä. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu vapaaehtoistyömatkailu, asiakastyytyväisyys, sen mittaaminen ja palvelun laatu. Seuraavaksi kerrotaan tutkimuksen tavoitteista ja tutkimuksen toteutuksesta. Tutkimuksen tulokset esitetään kolmesta eri tutkimuskohteesta graafisin kuvioin, joka jälkeen siirrytään johtopäätöksiin ja kehitysehdotuksiin. Lopuksi arvioidaan tutkimusprosessia.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2011 kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselylomakkeessa käytettiin pääosin strukturoituja kysymyksiä. Lopussa oli kaksi avointa kysymystä. Asiakastyytyväisyyskyselyyn pääsi vastaamaan linkin kautta, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostitse. Linkki lähetettiin asiakkaan palattua kotimaahansa. Tutkimusaikana kyselyyn vastasi 92 henkilöä, joka on 20 % asiakkaista.
Vastauksista selviää, että suurin osa Dar es Salaamissa, Moshissa ja Sansibarilla olleista asiakkaista oli tyytyväisiä Art in Tanzanian palveluihin. Asiakkaiden antama arvosana kokonaistyytyväisyydelle oli joka paikassa 4,4/5 eli hyvä.
Tutkimuksen aluksi kuvaillaan vapaaehtoistyömatkailun piirteet, sitten esittellään Art in Tanzania ja sen toimintatapoja ja –ympäristöä. Teoreettiseen viitekehykseen kuuluu vapaaehtoistyömatkailu, asiakastyytyväisyys, sen mittaaminen ja palvelun laatu. Seuraavaksi kerrotaan tutkimuksen tavoitteista ja tutkimuksen toteutuksesta. Tutkimuksen tulokset esitetään kolmesta eri tutkimuskohteesta graafisin kuvioin, joka jälkeen siirrytään johtopäätöksiin ja kehitysehdotuksiin. Lopuksi arvioidaan tutkimusprosessia.
Tutkimus toteutettiin vuonna 2011 kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselylomakkeessa käytettiin pääosin strukturoituja kysymyksiä. Lopussa oli kaksi avointa kysymystä. Asiakastyytyväisyyskyselyyn pääsi vastaamaan linkin kautta, joka lähetettiin asiakkaille sähköpostitse. Linkki lähetettiin asiakkaan palattua kotimaahansa. Tutkimusaikana kyselyyn vastasi 92 henkilöä, joka on 20 % asiakkaista.
Vastauksista selviää, että suurin osa Dar es Salaamissa, Moshissa ja Sansibarilla olleista asiakkaista oli tyytyväisiä Art in Tanzanian palveluihin. Asiakkaiden antama arvosana kokonaistyytyväisyydelle oli joka paikassa 4,4/5 eli hyvä.