Opiskelijoihin kohdistuvien markkinointiviestintäkanavien kartoitus Mahdollisuus maaseudulla -hankkeelle
Mustonen, Inka; Hyttinen, Tii (2012)
Mustonen, Inka
Hyttinen, Tii
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255091
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun hallinnoiman Mahdollisuus maaseudulla -hankkeen kanssa. Mahdollisuus maaseudulla -hanke perustuu pohjoiskarjalaisten opiskelijoiden ja yritysten väliseen yhteistyöhön. Työn aihe pohjautuu hankkeen tarpeeseen selvittää parhaimmat opiskelijoihin kohdistuvan markkinointiviestinnän kanavat. Sopivimpien kanavien selvittämiseksi tehtiin kvantitatiivinen tutkimus, jonka kohderyhmänä olivat Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Typala-ohjelmaa käyttäen. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla noin 4000 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijalle. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 190 vastaajalta. Tulokset käsiteltiin Microsoft SPSS -ohjelmalla.
Tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijoihin kohdistuva markkinointiviestintä kannattaa hoitaa sähköpostin, www-sivujen ja sosiaalisen median kautta. Suositeltavaa olisi yhdistää useampia markkinointikanavia ja saada näin aikaan tehokkaampia ratkaisuja. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat käyttävät ahkerasti sosiaalista mediaa ajankohtaisten asioiden seuraamiseen ja tiedonhakuun. Sosiaalista mediaa käytetään paljon myös opiskelijaryhmien sisäisenä tiedotuskanavana.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää parhaimmat markkinointiviestintäkanavat yritysten tavoittamiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Typala-ohjelmaa käyttäen. Kyselyn linkki lähetettiin sähköpostilla noin 4000 Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijalle. Kyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 190 vastaajalta. Tulokset käsiteltiin Microsoft SPSS -ohjelmalla.
Tehdyn tutkimuksen perusteella opiskelijoihin kohdistuva markkinointiviestintä kannattaa hoitaa sähköpostin, www-sivujen ja sosiaalisen median kautta. Suositeltavaa olisi yhdistää useampia markkinointikanavia ja saada näin aikaan tehokkaampia ratkaisuja. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat käyttävät ahkerasti sosiaalista mediaa ajankohtaisten asioiden seuraamiseen ja tiedonhakuun. Sosiaalista mediaa käytetään paljon myös opiskelijaryhmien sisäisenä tiedotuskanavana.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää parhaimmat markkinointiviestintäkanavat yritysten tavoittamiseen.