Kiina pk-puutuoteyritysten vientikohteena
Mustonen, Topi (2012)
Mustonen, Topi
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204255115
Tiivistelmä
Kiinan huikea talouskasvu ja sitä seurannut nopea kehitys ovat tehneet maasta houkuttelevan markkina-alueen myös puutuotteiden viejille. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat puutuotealan pk-yritysten Kiinan-viennin edellytykset, mitä haasteita kohdataan ja millaisia mahdollisuuksia maasta löytyy. Tutkimus on apuna Aasia osaamisen kehittäminen -hankkeessa mukana olevien yritysten Kiinan-markkinoille asettumisessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta suomalaista Kiina-asiantuntijaa ja kirjoituspöytätutkimuksella selvitettiin jo olemassa oleva tieto tutkittavasta asiasta. Kertynyt aineisto luokiteltiin ja analysoitiin.
Haastatteluista, kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista hankitut tiedot tukivat toisiaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Kiina on haastava mutta potentiaalinen markkina-alue suomalaisille puutuotteiden viejille. Kiinaa ei tule kuitenkaan mieltää yhtenäiseksi markkina-alueeksi suurten alueellisten erojen vuoksi, vaan täytyy keskittyä tiettyyn provinssiin tai kaupunkiin vientitoimintaa suunniteltaessa. Kunnolla tehty markkinaselvitys auttaa yritystä hankkimaan tietoa päätöksenteon tueksi. Lisäksi kulttuurin tuntemus ja maan toimintatapojen ymmärtäminen on tarpeen Kiinassa toimittaessa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja kirjoituspöytätutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta suomalaista Kiina-asiantuntijaa ja kirjoituspöytätutkimuksella selvitettiin jo olemassa oleva tieto tutkittavasta asiasta. Kertynyt aineisto luokiteltiin ja analysoitiin.
Haastatteluista, kirjallisuudesta ja aiemmista tutkimuksista hankitut tiedot tukivat toisiaan. Tutkimuksessa kävi ilmi, että Kiina on haastava mutta potentiaalinen markkina-alue suomalaisille puutuotteiden viejille. Kiinaa ei tule kuitenkaan mieltää yhtenäiseksi markkina-alueeksi suurten alueellisten erojen vuoksi, vaan täytyy keskittyä tiettyyn provinssiin tai kaupunkiin vientitoimintaa suunniteltaessa. Kunnolla tehty markkinaselvitys auttaa yritystä hankkimaan tietoa päätöksenteon tueksi. Lisäksi kulttuurin tuntemus ja maan toimintatapojen ymmärtäminen on tarpeen Kiinassa toimittaessa.