Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Bisneskulttuuri Kiinassa - Yhdenmukaista vai erilaista? : case: suomalaiset yritykset Kiinassa

Hallberg, Annemari; Liukkonen, Jenni (2012)

 
Avaa tiedosto
Hallberg_Annemari.pdf (642.7Kt)
Lataukset: 


Hallberg, Annemari
Liukkonen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265220
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaista bisneskulttuuri Kiinassa on. Bisneskulttuuria käsitellään suomalaisesta näkökulmasta. Tutkimusongelmana on selvittää suomalaisen ja kiinalaisen bisneskulttuurin mahdolliset yhteneväisyydet ja eroavuudet. Käytetty tutkimusmenetelmä, kvalitatiivinen menetelmä, on esitelty johdannossa. Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin kulttuuria ja kulttuurin ulottuvuuksia. Kolme tutkijaa ja heidän oppinsa on esitelty.
Bisneskulttuuri ja kulttuuri jäävuorena ovat kuvattu samassa luvussa. Teoriaosa päättyy yleiseen tietoon Kiinasta, kiinalaisesta yrityksestä ja yrityskulttuurista.

Työn viides luku käsittelee tehtyä tutkimusta, Suomi Kiinassa. Tutkimusta varten lähetettiin kysely viidelle kansainvälisessä yhteistyössä oleville yritysten edustajille, joista kolme vastasi. Nämä henkilöt ovat olleet erityisesti kiinalaisten kanssa tekemisissä. Myös kahta Suomessa asuvaa kiinalaista opiskelijaa haastateltiin. Kyselylomake ja haastattelukysymykset löytyvät liitteistä. Tutkimus muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee Suomen mainetta Kiinassa, ja toinen kanssakäymistä kiinalaisten kanssa.

Tutkimuksen ensimmäisessä osassa selvitettiin Suomen mainetta Kiinassa ja selvisi, että Suomen tunnettuus Kiinassa on hyvin heikkoa. Kuitenkin se, mitä Suomesta tiedetään, on pääosin positiivista. Suhdeverkoston merkitys Kiinassa on huomattava alueesta riippumatta, eikä sitä tule unohtaa työskennellessä kiinalaisten kanssa. Lisäksi tuotteen brändillä on Kiinassa suuri merkitys. Kuitenkin täytyy muistaa, että alueellisia eroavaisuuksia löytyy, eivätkä kaikki opinnäytetyössä käsiteltävät asiat välttämättä päde kaikkialla. Tutkimuksen toisessa osassa käsiteltiin kanssakäymistä kiinalaisten kanssa. Tutkimus osoittaa, että yritysten edustajien kokemukset kiinalaisten kanssa toimimisesta tuki omalta osaltaan teoreettista tietoa, mutta poikkeuksia löytyi ja tuloksia oli loppujen lopuksi vaikea verrata kirjoitettuun tietoon niukan otoksen myötä. Neuvottelutilanteet käytännössä ja kirjoitetussa muodossa olivat hyvin yhteensopivia ja ainakin siihen tulee perehtyä ennen kuin lähtee Kiinan markkinoille. Myös ajankäyttö, varautuneisuus ja kärsivällisyys olivat vastauksissa painotettuja asioita. Yhteenvetona voidaan todeta, että yritysten tulisi ottaa selvää kiinalaisesta kulttuurista ja siihen liittyvistä asioista, kuten esimerkiksi alueellisista eroista sekä kiinalaisista toimintatavoista. Kuitenkin tulee ottaa huomioon mahdolliset ristiriidat teorian ja todellisuuden välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste