Kansainvälinen tutorointi Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa
Hippeläinen, Toni (2012)
Hippeläinen, Toni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kartoittaa kansainvälisen tutoroinnin historia, nykytilanne ja mahdolliset tulevaisuuden suunnitelmat
Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Aihetta on tutkittu kv-tutoreiden, koulun kvorganisaation
ja ulkomaalaisten opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käydään läpi kansainvälisen tutoroinnin nykytilaa vertailemalla kokemuksia, joita eri ryhmillä asiasta on. Lisäksi tutkitaan, miten kansainvälinen
tutorointi on vaikuttanut itse tutoreiden elämään ja millaisia edellytyksiä tutoriksi ryhtymiselle on. Tarkastelun kohteena ovat myös opetusministeriön korkeakoulujen
kansainvälisyysstrategia ja KyAMK:n strategian kansainvälisyysosio.
Kv-tutorointi on parhaimmillaan alkuvaiheessa, jolloin tutoreiden innostus on suurinta. Innostus kuitenkin laskee yleensä ajan myötä ja tämä näkyy tutoroinnin laadun laskemisena loppulukuvuodesta.
Tutkimusmenetelminä työssä on käytetty haastatteluja, kyselyä sekä työpöytätutkimusta. Tutorointi on kuitenkin asia jonka mittaaminen kvantitatiivisilla metodeilla on todella vaikeaa, etenkin jos haluaa selvittää asiaa pintaa syvemmältä.
Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Aihetta on tutkittu kv-tutoreiden, koulun kvorganisaation
ja ulkomaalaisten opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyössä käydään läpi kansainvälisen tutoroinnin nykytilaa vertailemalla kokemuksia, joita eri ryhmillä asiasta on. Lisäksi tutkitaan, miten kansainvälinen
tutorointi on vaikuttanut itse tutoreiden elämään ja millaisia edellytyksiä tutoriksi ryhtymiselle on. Tarkastelun kohteena ovat myös opetusministeriön korkeakoulujen
kansainvälisyysstrategia ja KyAMK:n strategian kansainvälisyysosio.
Kv-tutorointi on parhaimmillaan alkuvaiheessa, jolloin tutoreiden innostus on suurinta. Innostus kuitenkin laskee yleensä ajan myötä ja tämä näkyy tutoroinnin laadun laskemisena loppulukuvuodesta.
Tutkimusmenetelminä työssä on käytetty haastatteluja, kyselyä sekä työpöytätutkimusta. Tutorointi on kuitenkin asia jonka mittaaminen kvantitatiivisilla metodeilla on todella vaikeaa, etenkin jos haluaa selvittää asiaa pintaa syvemmältä.