Lastentarhanopettajien kokemuksia melusta
Aarnio, Sanna (2012)
Aarnio, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025774
Tiivistelmä
Nykyään puhutaan siitä, että päiväkodit ovat meluisia ympäristöjä. Melu häiritsee niin aikuisia kuin lapsia. Melu aiheuttaa monenlaisia haittoja, joilla voi olla vakaviakin seurauksia. Melu voi heikentää työntekijöiden työssä jaksamista ja aiheuttaa stressiä. Lapsille melu voi aiheuttaa kielen tai puheen kehityksen viivästymistä, keskittymisen ja tarkkaavaisuuden häiriöitä sekä erilaisia ongelmia havainnointi- ja oppimiskyvyssä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia melusta. Tutkimuskohteena on yhden espoolaisen päiväkodin lastentarhanopettajat. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluun osallistui päiväkodin kuusi lastentarhanopettajaa. Jokainen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu melusta, työsuojelusta, varhaiskasvatuksesta ja päiväkodista kasvuympäristönä. Työssä käsitellään melua, sen vähentämistä ja sen vaikutuksia, kuten kuulo- ja äänihäiriöitä. Työsuojelu-osuudessa käydään läpi työsuojelun tehtäviä ja tavoitteita, työsuojelutoimintaa päiväkodissa sekä työsuojelulainsäädäntöä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään varhaiskasvatukseen ja kasvuympäristöön liittyviä asioita.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että päiväkotimelu on suurimmaksi osin toiminnan aiheuttamaa melua. Eniten melua aiheuttaa se, että suuret lapsiryhmät ovat pienessä tilassa. Jatkuva melu voi aiheuttaa työntekijöille erilaisia fyysisiä ja sosiaalisia vaikutuksia, kuten väsymystä ja stressiä, sekä vireystason laskua. Parhaiten melua voidaan vähentää pienryhmätyöskentelyllä, toiminnan huolellisella suunnittelulla sekä pedagogisilla keinoilla.
Tämä opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että päiväkotien lapsiryhmiä ei missään tapauksessa tulisi enää entisestään kasvattaa. Päiväkodeissa tulisi olla riittävät tilat, jotta toiminta olisi laadukasta ja lapsille taattaisiin hyvä kasvu- ja oppimisympäristö. Jokainen haastattelemani lastentarhaopettaja koki erittäin tärkeäksi sen, että lapsia pitäisi pystyä nykyistä paremmin jakamaan pienryhmiin. Tämän lisäksi päiväkodissa tulee olla riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia melusta. Tutkimuskohteena on yhden espoolaisen päiväkodin lastentarhanopettajat. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluun osallistui päiväkodin kuusi lastentarhanopettajaa. Jokainen haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu melusta, työsuojelusta, varhaiskasvatuksesta ja päiväkodista kasvuympäristönä. Työssä käsitellään melua, sen vähentämistä ja sen vaikutuksia, kuten kuulo- ja äänihäiriöitä. Työsuojelu-osuudessa käydään läpi työsuojelun tehtäviä ja tavoitteita, työsuojelutoimintaa päiväkodissa sekä työsuojelulainsäädäntöä. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään varhaiskasvatukseen ja kasvuympäristöön liittyviä asioita.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että päiväkotimelu on suurimmaksi osin toiminnan aiheuttamaa melua. Eniten melua aiheuttaa se, että suuret lapsiryhmät ovat pienessä tilassa. Jatkuva melu voi aiheuttaa työntekijöille erilaisia fyysisiä ja sosiaalisia vaikutuksia, kuten väsymystä ja stressiä, sekä vireystason laskua. Parhaiten melua voidaan vähentää pienryhmätyöskentelyllä, toiminnan huolellisella suunnittelulla sekä pedagogisilla keinoilla.
Tämä opinnäytetyö vahvistaa käsitystä siitä, että päiväkotien lapsiryhmiä ei missään tapauksessa tulisi enää entisestään kasvattaa. Päiväkodeissa tulisi olla riittävät tilat, jotta toiminta olisi laadukasta ja lapsille taattaisiin hyvä kasvu- ja oppimisympäristö. Jokainen haastattelemani lastentarhaopettaja koki erittäin tärkeäksi sen, että lapsia pitäisi pystyä nykyistä paremmin jakamaan pienryhmiin. Tämän lisäksi päiväkodissa tulee olla riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa.