Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

KAUPUNKISTRATEGIAN NÄKYMINEN PAIKALLISLEHDISSÄ CASE: KOTKAN KAUPUNKI

Konsti, Marja (2012)

 
Avaa tiedosto
Konsti_Marja.pdf (2.818Mt)
Lataukset: 


Konsti, Marja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205035963
Tiivistelmä
Kotkan kaupungin kaupunkistrategia 2011–2016 julkaistiin syyskuussa 2010. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka paljon kaksi Kotkassa ilmestyvää paikallista sanomalehteä, Kymen Sanomat ja Ankkuri, julkaisivat juttuja Kotkan kaupunkistrategiasta. Tavoitteena oli lisäksi selvittää strategian saaman julkisuuden sävy.

Tutkimus tehtiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla kokoamalla lehdissä toukokuun 2011 ja syyskuun 2011 välillä julkaistu aineisto seurantataulukkoon. Sitä täydennettiin kvalitatiivisella osalla. Aineistosta tutkittiin sekä kirjoitusten aihe että sävy eli oliko juttu negatiivinen, positiivinen tai neutraali. Tutkimusta täydennettiin lisäksi teemahaastatteluilla, joilla taustoitettiin kaupunkistrategian merkitystä ja syntytapaa.

Tutkimuksen mukaan lehdet julkaisivat seuranta-aikana paljon juttuja aiheista, jotka ovat läheisiä kaupungin asukkaille ja arkielämälle. Eniten käsiteltiin kaupunkistrategian kolmanteen strategiseen päämäärään ”Puhdas, turvallinen ja ekologinen elinympäristö” ja ensimmäiseen päämäärään ”Toimivat ja laadukkaat palvelut sekä osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö” kohdistuvia aiheita. Lisäksi todettiin, että seuranta-aikana Kymen Sanomien ja Ankkurin julkaisemien juttujen sävy oli pääosin neutraali; 54 % aineistosta oli kirjoitettu neutraaliin sävyyn. Negatiivisia juttuja oli 17 % aineistosta, positiivisia juttuja 29 %. Tutkimus tarjoaa Kotkan kaupungille sekä lähtökohtia seuraavan viestintästrategiansa suunnitteluun että mahdollisuuden pohtia, miten kaupunkistrategian päämäärät julkisuudessa näyttäytyvät.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste