Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Omaohjaajamenetelmä ryhmäkoti Aarrearkussa

Maaskola-Kinnunen, Tarja; Savolainen, Hanna (2009)

 
Avaa tiedosto
Ont.pdf (255.3Kt)
Lataukset: 


Maaskola-Kinnunen, Tarja
Savolainen, Hanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909084372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden ja nuorten näkökulmasta ryhmäkoti Aarrearkun omaohjaajuuden nykytila. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä omaohjaajamenetelmällä tarkoitetaan ryhmäkoti Aarrearkussa eli mitkä ovat omaohjaajan tehtävät, mikä on omaohjaajan rooli ja merkitys nuorelle sekä mitä työvälineitä omaohjaaja käyttää työssään. Ryhmäkoti Aarrearkku on Haminassa sijaitseva yksityinen lastensuojeluyksikkö.

Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Teoreettinen viitekehys muodostuu ryhmäkoti Aarrearkun ja omaohjaajamenetelmän eri osaalueiden tarkastelusta. Omaohjaajamenetelmää tarkastellaan kolmen eri osa-alueen alla, joita ovat omaohjaajuuden arki, omaohjaajasuhde sekä yhteistyö perheen ja muiden verkostojen kanssa. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kaikki ryhmäkoti Aarrearkun työntekijät ja nuoret. Aineisto käsitellään teemahaastattelurungon mukaisesti.

Ryhmäkoti Aarrearkussa omaohjaajat työskentelevät työparina. Tutkimus osoitti, että omaohjaajalla on Aarrearkussa paljon käytännön asioita hoidettavanaan. Näitä arjen tehtäviä ovat esimerkiksi vaatehankinnat ja pankkiasioiden hoitaminen, joita omaohjaaja toteuttaa mahdollisimman paljon yhdessä nuoren kanssa, jolloin nuori samalla oppii elämäntaitoja. Omaohjaajan rooli on merkityksellinen, ja usein omaohjaaja tulee muita ohjaajia läheisemmäksi pitkissä sijoituksissa. Omaohjaajasuhde on parhaimmillaan korjaavaa hoitoa ja kasvatusta aikuisen ja lapsen välillä. Hoitoprosessin onnistuminen vaatii aikaa, ja se edellyttää nuoren ja ohjaajan välisen kontaktin ja luottamuksellisen suhteen aikaansaamista. Ryhmäkoti Aarrearkun omaohjaajatyöskentelyn apuna käytetään erilaisia työmenetelmiä, joita ovat verkostokartta, vanhemmuudenroolikartta, Mun stoori -kortit, tikapuut, piirtäminen, keskustelu ja sukupuu. Aarrearkussa perhetyötä toteutetaan pääasiassa pitämällä puhelimitse yhteyttä nuoren vanhempiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste