Pienin askelin kohti työhyvinvointia päiväkodissa
Halmén, Sari (2012)
Halmén, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285465
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yhden vantaalaisen päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä työyhteisönsä työhyvinvoinnista. Tutkimuskysymykset perustuivat opinnäytetyössä esitettyyn viitekehykseen työn voimavaroista ja työn vaatimuksista (TV-TV-malli). Tutkimus-kysymykset olivat: Miten päiväkodin työntekijät määrittelevät työhyvinvoinnin, miten päiväkodin työntekijät arvioivat työyhteisönsä työhyvinvoinnin tilaa, mitkä asiat ja tekijät edistävät työhyvinvointia päiväkodissa, mitkä asiat ja tekijät vähentävät työhyvinvointia päiväkodissa, ja miten työn imu ilmenee päiväkotityössä? Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastatteluihin osallistui yhdeksän päiväkodin työntekijää. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia tarkasteltiin teoreettisessa viitekehyksessä esitetyn TV-TV-mallin mukaan työn voimavaroista ja työn vaatimustekijöistä. Tarkastelun kohteena olivat ne tekijät, jotka edistävät työhyvinvointia ja toisaalta ne, jotka sitä vähentävät. Päiväkotityössä työn voimavaratekijöiksi muodostuivat avoin vuorovaikutus, vastuun jakaminen, toimiva yhteistyö, positiivinen asenne sekä ammattitaidon kehittäminen. Työn vaatimustekijöiksi muodostuivat työn sosiaalinen, psyykkinen, fyysinen ja organisatorinen kuormittavuus. Työhyvinvointi toteutuu silloin, kun työssä on riittävästi voimavaroja ja työn vaatimukset ovat kohtuullisia.
Opinnäytetyön tuloksiin nojaten päiväkodille tehtiin työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma.Työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelman keskiössä oli työn voimavarojen vahvistaminen. Opinnäytetyön aineistosta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat vuorovaikutuksen ja työilmapiirin parantaminen sekä yhteistyön kehittäminen. Työhyvinvointisuunnitelman tavoitteena on edistää työhyvinvoinnin järjestelmällistä kehittämistä.
Arviointi on myös tärkeä osa työhyvinvoinnin kehittämistä ja siksi on tärkeää selvittää, miten päiväkodin työhyvinvoinnin arvioinnista saadaan systemaattista ja työhyvinvointia tukevaa.
Opinnäytetyön keskeisiä tuloksia tarkasteltiin teoreettisessa viitekehyksessä esitetyn TV-TV-mallin mukaan työn voimavaroista ja työn vaatimustekijöistä. Tarkastelun kohteena olivat ne tekijät, jotka edistävät työhyvinvointia ja toisaalta ne, jotka sitä vähentävät. Päiväkotityössä työn voimavaratekijöiksi muodostuivat avoin vuorovaikutus, vastuun jakaminen, toimiva yhteistyö, positiivinen asenne sekä ammattitaidon kehittäminen. Työn vaatimustekijöiksi muodostuivat työn sosiaalinen, psyykkinen, fyysinen ja organisatorinen kuormittavuus. Työhyvinvointi toteutuu silloin, kun työssä on riittävästi voimavaroja ja työn vaatimukset ovat kohtuullisia.
Opinnäytetyön tuloksiin nojaten päiväkodille tehtiin työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma.Työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelman keskiössä oli työn voimavarojen vahvistaminen. Opinnäytetyön aineistosta tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat vuorovaikutuksen ja työilmapiirin parantaminen sekä yhteistyön kehittäminen. Työhyvinvointisuunnitelman tavoitteena on edistää työhyvinvoinnin järjestelmällistä kehittämistä.
Arviointi on myös tärkeä osa työhyvinvoinnin kehittämistä ja siksi on tärkeää selvittää, miten päiväkodin työhyvinvoinnin arvioinnista saadaan systemaattista ja työhyvinvointia tukevaa.