PDM-järjestelmän hankinta PK-yritykselle
Riihimäki, Markus; Viljanen, Joni (2012)
Riihimäki, Markus
Viljanen, Joni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204305585
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli PDM-järjestelmän hankinta PK-yritykselle.. Valintaprosessi eteni COSA-toimintamallin mukaan, toimintamallin tarkoituksena on tuoda hankintaprosessi mahdollisimman lähelle käyttäjää ja minimoida toimittajan vaikutusta valintaan. COSA-toimintamallin mukaan koottiin ensiksi projektiryhmä. Projektiryhmä koostui seitsemästä henkilöstä. Mukana oli Finnsampolta toimitusjohtaja, suunnittelija, projektipäällikkö, IT-tukihenkilö sekä tutkija ja kaksi opiskelijaa Lahden ammattikorkeakoulusta.
Valintaprosessi koostui eri vaiheista. Ensimmäisenä vaiheena oli tavoitteiden ja tarpeiden tunnistaminen. Tässä vaiheessa selvitettiin Finnsampon liiketoiminnallinen tarve PDM-järjestelmältä. Toisena vaiheena tehtiin järjestelmähahmotelma, jossa määriteltiin mitä järjestelmältä ja toimittajalta halutaan. Karsittiin järjestelmien toimittajat minimiin. Loppuvertailuun otettiin neljä eri PDM-järjestelmää. Kolmantena vaiheena oli vertailu ja valinta. Tässä vaiheessa kutsuttiin valitut toimittajat esittelemään PDM-järjestelmiänsä. Esittelyiden yhteydessä arvioitiin järjestelmien ominaisuudet. Lopuksi tehtiin yhteenveto järjestelmistä. Arvioinnin pohjalta yritys valitsi parhaimman pistemäärän saaneen PDM-järjestelmän ja aloitti toimittajan kanssa keskustelun pilotoinnista ja mahdollisesta järjestelmähankinnasta heidän yritykselleen.
Valintaprosessi koostui eri vaiheista. Ensimmäisenä vaiheena oli tavoitteiden ja tarpeiden tunnistaminen. Tässä vaiheessa selvitettiin Finnsampon liiketoiminnallinen tarve PDM-järjestelmältä. Toisena vaiheena tehtiin järjestelmähahmotelma, jossa määriteltiin mitä järjestelmältä ja toimittajalta halutaan. Karsittiin järjestelmien toimittajat minimiin. Loppuvertailuun otettiin neljä eri PDM-järjestelmää. Kolmantena vaiheena oli vertailu ja valinta. Tässä vaiheessa kutsuttiin valitut toimittajat esittelemään PDM-järjestelmiänsä. Esittelyiden yhteydessä arvioitiin järjestelmien ominaisuudet. Lopuksi tehtiin yhteenveto järjestelmistä. Arvioinnin pohjalta yritys valitsi parhaimman pistemäärän saaneen PDM-järjestelmän ja aloitti toimittajan kanssa keskustelun pilotoinnista ja mahdollisesta järjestelmähankinnasta heidän yritykselleen.