Varastotoimintojen kehittäminen ja varastolayoutin uudistaminen : case: Naisten Pukutehdas Oy, Hollola
Kotilainen, Tuulikki (2009)
Kotilainen, Tuulikki
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909094392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909094392
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee varastotoimintojen kehittämistä ja varastolayoutin uudistamista. Tarkoituksena oli nykytilakuvausten perusteella kehittää Naisten Pukutehtaan varastotoimintoja ja laatia uudistettu ja toteuttamiskelpoinen varasto-layoutsuunnitelma.
Työn teoreettinen osuus keskittyy erityisesti saapuvan ja lähtevän tavaran toimintoihin, sekä varastotilojen suunnitteluun. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja työntekijöiden lukuisia haastatteluja. Lisäksi arvokasta tutkimusaineistoa empiiriseen osuuteen hankittiin varastohenkilökunnan kyselylomakkeilla. Tutkimusongelmat keskittyvät Naisten Pukutehtaan laatikkotavaratoimintoihin ja niiden kehittämiseen, sekä varastolayoutin uudistamiseen.
Tutkimus suoritettiin kesäkuun ja lokakuun 2008 välisenä aikana. Tämä työ osoitti, että varastotoiminnot ja varastolayout ovat erottamattomia; ei voi suunnitella toista ottamatta huomioon toista. Nykytilakartoitukset osoittivat saapuvan ja lähtevän laatikkotavaran toimintojen päällekkäisyyksiä sekä ergonomisesti kyseenalaisia toimintamuotoja. Varastointijärjestelmät olivat puutteellisia. Varastorakennuksessa oli runsaasti tyhjäkäynnissä olevaa tilaa, vaikka varsinaiset varastotilat ja käytävät olivat tuotteista ja laatikoista ylikuormitettuja etenkin sesonkiaikana. NP:n tietojärjestelmien ongelmat vaikutti varastoitavan tavaran reaaliaikaisiin tietoihin koko toimitusketjussa. Kehitysehdotuksissa puututaan erityisesti näihin mainittuihin epäkohtiin. Tässä työssä tehtiin myös lyhyt tilannekatsaus tapahtuneiden muutosten osalta.
Ajan myötä olisi aiheellista tehdä jatkotutkimusta rfid:n käytöstä ja sen vaikutuksista varastotoimintoihin. Lisäksi on suositeltavaa, että tässä työssä aloitettu varastotoimintojen ja layoutin kehittäminen otettaisiin huomioon tulevan kehitystyön yhteydessä. Pitkäjänteinen ja strategisesti ennakoitu kehityssuunnittelu yhdessä tiiviin yhteistyön henkilökunnan kanssa luo enemmän lisäarvoa niin yrityksen sisällä kuin asiakkaidenkin keskuudessa.
Työn teoreettinen osuus keskittyy erityisesti saapuvan ja lähtevän tavaran toimintoihin, sekä varastotilojen suunnitteluun. Kvalitatiivisen työn tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja työntekijöiden lukuisia haastatteluja. Lisäksi arvokasta tutkimusaineistoa empiiriseen osuuteen hankittiin varastohenkilökunnan kyselylomakkeilla. Tutkimusongelmat keskittyvät Naisten Pukutehtaan laatikkotavaratoimintoihin ja niiden kehittämiseen, sekä varastolayoutin uudistamiseen.
Tutkimus suoritettiin kesäkuun ja lokakuun 2008 välisenä aikana. Tämä työ osoitti, että varastotoiminnot ja varastolayout ovat erottamattomia; ei voi suunnitella toista ottamatta huomioon toista. Nykytilakartoitukset osoittivat saapuvan ja lähtevän laatikkotavaran toimintojen päällekkäisyyksiä sekä ergonomisesti kyseenalaisia toimintamuotoja. Varastointijärjestelmät olivat puutteellisia. Varastorakennuksessa oli runsaasti tyhjäkäynnissä olevaa tilaa, vaikka varsinaiset varastotilat ja käytävät olivat tuotteista ja laatikoista ylikuormitettuja etenkin sesonkiaikana. NP:n tietojärjestelmien ongelmat vaikutti varastoitavan tavaran reaaliaikaisiin tietoihin koko toimitusketjussa. Kehitysehdotuksissa puututaan erityisesti näihin mainittuihin epäkohtiin. Tässä työssä tehtiin myös lyhyt tilannekatsaus tapahtuneiden muutosten osalta.
Ajan myötä olisi aiheellista tehdä jatkotutkimusta rfid:n käytöstä ja sen vaikutuksista varastotoimintoihin. Lisäksi on suositeltavaa, että tässä työssä aloitettu varastotoimintojen ja layoutin kehittäminen otettaisiin huomioon tulevan kehitystyön yhteydessä. Pitkäjänteinen ja strategisesti ennakoitu kehityssuunnittelu yhdessä tiiviin yhteistyön henkilökunnan kanssa luo enemmän lisäarvoa niin yrityksen sisällä kuin asiakkaidenkin keskuudessa.