Auto-Berner - Kohti asiakassuuntautunutta oppivaa organisaatiota
Skippari, Kyösti (2009)
Skippari, Kyösti
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909144503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909144503
Tiivistelmä
Kehityskeskustelu, oppiva organisaatio ja dialogi ovat termejä, jotka herättävät useimmissa kuulijoissa jonkinlaisia mielikuvia. Nämä kolme käsitettä ovat hyvin tärkeitä puhuttaessa organisaation menestymisestä. Organisaatio koostuu ihmisistä – oppijoista. Ihmisiä täytyy kuunnella ja heidän mielipiteitään täytyy kunnioittaa. Tähän tarvitaan esimies-alaiskeskustelua, jota kutsutaan kehityskeskusteluksi. Jotta kehityskeskustelu toimisi, tarvitaan keinoja, jotka mahdollistavat tämän vuoropuhelun laadun ihmisten kesken.
Dialogi on keskeinen keino kehityskeskustelun toteuttamiseen. Tässä työssä selvitetään organisaation valmiutta oppivan organisaation malliin. Kyselyn perusteella pyrittiin hakemaan tietoa, miten organisaation henkilöt saataisiin sitoutumaan organisaation tavoitteisiin entistä paremmin. Tutkimuskohteena tässä työssä on Auto-Berner Kouvola.
Tutkimus on toteutettu automyyjille tehdyn kyselyn perusteella. Vastaajia oli seitsemän kappaletta. Vaikka vastaajien lukumäärä on pieni, vastausprosentti on kuitenkin täydet sata eli kaikki myyjät ovat vastanneet kyselyyn.
Tärkeyttä mitattaessa merkittävimmäksi asiaksi koettiin tutkimuksessa tieto siitä millainen on esimiehen tapa toimia ja hoitaa asioita toiseksi merkittävimmäksi, onko esi-miehellä selkeä näkemys asioistani työpaikalla, ja kolmanneksi, onko työntekijöillä selkeä käsitys yhteisistä tavoitteista ja siitä, miten niihin voisi sitoutua. Tyytyväisyyttä mitattaessa merkittäviksi asioiksi koettiin sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin ja palautteen saaminen tavoitteiden saavuttamisesta.
Dialogi on keskeinen keino kehityskeskustelun toteuttamiseen. Tässä työssä selvitetään organisaation valmiutta oppivan organisaation malliin. Kyselyn perusteella pyrittiin hakemaan tietoa, miten organisaation henkilöt saataisiin sitoutumaan organisaation tavoitteisiin entistä paremmin. Tutkimuskohteena tässä työssä on Auto-Berner Kouvola.
Tutkimus on toteutettu automyyjille tehdyn kyselyn perusteella. Vastaajia oli seitsemän kappaletta. Vaikka vastaajien lukumäärä on pieni, vastausprosentti on kuitenkin täydet sata eli kaikki myyjät ovat vastanneet kyselyyn.
Tärkeyttä mitattaessa merkittävimmäksi asiaksi koettiin tutkimuksessa tieto siitä millainen on esimiehen tapa toimia ja hoitaa asioita toiseksi merkittävimmäksi, onko esi-miehellä selkeä näkemys asioistani työpaikalla, ja kolmanneksi, onko työntekijöillä selkeä käsitys yhteisistä tavoitteista ja siitä, miten niihin voisi sitoutua. Tyytyväisyyttä mitattaessa merkittäviksi asioiksi koettiin sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin ja palautteen saaminen tavoitteiden saavuttamisesta.