M/s Silja Europan Pakokaasumelun Äänitehotasot
Paananen, Joel (2012)
Paananen, Joel
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076522
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia matkustaja-autolautta m/s Silja Europan koneistojen tuottamaa pakokaasumelua ja arvioida sen vaikutusta Tukholman Värtahamnin alueella. Stockholms Hamnar AB ja Tukholman kaupunki suorittivat omia mittauksiaan Värtahamnissa vuonna 2008 Silja Europan ollessa satamassa ja kahden apukoneen ollessa käynnissä. Näiden mittausten perusteella suoritetun tietokonemallinnuksen yhteydessä havaittiin liian suuria melutasoja ympäristössä. Korjaavien toimenpiteiden kohdistaminen oikeaan paikkaan edellytti tarkempaa arviointia melun laadusta ja pääasiallisesta äänilähteestä. Arvioivien mittauksien perusteella voitiin todeta, että suurin melun lähde on Silja Europan pakokaasumelu, jonka tutkimiseen työssä keskitytään.
Opinnäytetyössä selvitetään Nordtest Acou 080 -menetelmän avulla apukoneiden äänitehotaso. Menetelmässä mitataan kohteen ympäriltä tietyistä pisteistä äänipainetasoja, joiden perusteella voidaan laskea äänilähteen tuottama äänitehotaso. Tämän avulla voidaan arvioida äänilähteen tuottaman melun vaikutusta ympäristöön, ilman että ympäristössä vallitsevat olosuhteet tai rakenteet vääristävät mittaustulosta.
Äänipainetasojen avulla laskettiin äänitehotaso apukoneille. Tulokseksi saatu 103 dB on aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna alhainen ja 45 dB:n ylittävä vaikutusalue vain 300 metriä säteeltään. Meluhaitan vähentämiseen on useita mahdollisuuksia, mutta kustannustehokkain lienee pakokaasumelun suuntaaminen merelle pakoputkiston asentoa muuttamalla.
Opinnäytetyössä selvitetään Nordtest Acou 080 -menetelmän avulla apukoneiden äänitehotaso. Menetelmässä mitataan kohteen ympäriltä tietyistä pisteistä äänipainetasoja, joiden perusteella voidaan laskea äänilähteen tuottama äänitehotaso. Tämän avulla voidaan arvioida äänilähteen tuottaman melun vaikutusta ympäristöön, ilman että ympäristössä vallitsevat olosuhteet tai rakenteet vääristävät mittaustulosta.
Äänipainetasojen avulla laskettiin äänitehotaso apukoneille. Tulokseksi saatu 103 dB on aikaisempiin tutkimuksiin verrattuna alhainen ja 45 dB:n ylittävä vaikutusalue vain 300 metriä säteeltään. Meluhaitan vähentämiseen on useita mahdollisuuksia, mutta kustannustehokkain lienee pakokaasumelun suuntaaminen merelle pakoputkiston asentoa muuttamalla.