Ennakkoluulojen huomioiminen uuden segmentin luomisessa päivittäistavarakauppamarkkinoille : Case: L’Oréal Paris Elvital hiusöljyjen lanseeraus
Flink, Tia (2012)
Flink, Tia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036009
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi L’Oréal Finland Oy, joka on maailman johtavan kosmetiikka-alan yrityksen L’Oréalin tytäryhtiö. L’Oréal S.A. konsernin liikevaihto oli vuonna 20,34 miljardia euroa ja kansainvälisesti brändejä sen omistuksessa oli 23. Opinnäytetyö laadittiin L’Oréal Finlandin päivittäiskosmetiikka–segmentin, eli CPD:n, Hair care and Styling –tiimin tuotepäällikölle Aleksi Miikkulaiselle, jonka siirryttyä toisiin tehtäviin työn ollessa vielä kesken, vaihtui ohjaajaksi yrityksen osalta Natalia Pawlikowska.
Opinnäytetyö selvitti kuluttajien ennakkoluuloja hiusöljyjä kohtaan sekä kuinka niitä olisi mahdollista muuttaa markkinoinnin keinoin. Esimerkkituotteena opinnäytetyössä olivat L’Oréal Paris Elvital Extraordinary Oil -hiusöljyt, joiden lanseerauksen Suomen markkinoille on määrä tapahtua syksyllä 2012. Teoriapohjana opinnäytetyössä hyödynnettiin markkinoinnin, brändin rakentamisen, viestinnän ja mainonnan kirjallisuutta, sekä joitakin artikkeleita ja erinäisiä sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja tulosten analysointiin perusanalyysimenetelmää. Tutkimukseen vastanneet henkilöt olivat pääasiassa noin 20-55–vuotiaita naisia, eli kohderyhmä oli lähes sama, kuin lanseerattavien Elvital –hiusöljyjen. Tutkimuslomakkeita jaettiin sekä sähköisessä muodossa että paperiversiona. Kyselyyn vastanneita kuluttajia oli yhteensä 50, joista jokainen lähes poikkeuksetta Etelä-Suomesta.
Kyselyyn vastanneiden kuluttajien keskuudessa nousivat esille yleisimmiksi ennakkoluuloiksi tuotetta käytettäessä epäilys rasvaisen näköisestä lopputuloksesta, hiusten latistumisesta, huonosta poispestävyydestä sekä yleisestä soveltumattomuudesta omalle hiustyypille. Näiden ennakkoluulojen hälventämistä tutkittiin niin sanotun markkinoinnin 4P:n avulla, eli hinnan, tuotteet, markkinointiviestinnän sekä saatavuuden kautta.
Opinnäytetyö selvitti kuluttajien ennakkoluuloja hiusöljyjä kohtaan sekä kuinka niitä olisi mahdollista muuttaa markkinoinnin keinoin. Esimerkkituotteena opinnäytetyössä olivat L’Oréal Paris Elvital Extraordinary Oil -hiusöljyt, joiden lanseerauksen Suomen markkinoille on määrä tapahtua syksyllä 2012. Teoriapohjana opinnäytetyössä hyödynnettiin markkinoinnin, brändin rakentamisen, viestinnän ja mainonnan kirjallisuutta, sekä joitakin artikkeleita ja erinäisiä sähköisiä lähteitä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja tulosten analysointiin perusanalyysimenetelmää. Tutkimukseen vastanneet henkilöt olivat pääasiassa noin 20-55–vuotiaita naisia, eli kohderyhmä oli lähes sama, kuin lanseerattavien Elvital –hiusöljyjen. Tutkimuslomakkeita jaettiin sekä sähköisessä muodossa että paperiversiona. Kyselyyn vastanneita kuluttajia oli yhteensä 50, joista jokainen lähes poikkeuksetta Etelä-Suomesta.
Kyselyyn vastanneiden kuluttajien keskuudessa nousivat esille yleisimmiksi ennakkoluuloiksi tuotetta käytettäessä epäilys rasvaisen näköisestä lopputuloksesta, hiusten latistumisesta, huonosta poispestävyydestä sekä yleisestä soveltumattomuudesta omalle hiustyypille. Näiden ennakkoluulojen hälventämistä tutkittiin niin sanotun markkinoinnin 4P:n avulla, eli hinnan, tuotteet, markkinointiviestinnän sekä saatavuuden kautta.