Päihdeasiakas sosiaalitoimistossa
Paavonkallio, Tuuli-Maria (2009)
Paavonkallio, Tuuli-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154540
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee sosiaalitoimistossa päihdeasiakkaiden kanssa tehtävää työtä työntekijän näkökulmasta. Tarkoituksenani on selvittää työntekijän mahdollisuuksia auttaa päihdeasiakasta, ja aihetta tarkastellaan haastatteluissa palvelujärjestelmän, toimeentulon, käytössä olevien työmenetelmien ja osaamisen sekä asiakasryhmän asettamien erityishaasteiden näkökulmasta.
Tutkielmani aineisto koostuu Helsingin eteläisellä sosiaaliasemalla suoritetuista viidestä työntekijähaastattelusta. Haastattelut suoritin syksyllä 2008, ja haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineistosta ilmenee millaisena sosiaalitoimiston työntekijät näkevät päihdeasiakkaan aseman sosiaalitoimiston asiakkaana sekä laajemmin palvelujärjestelmässä. He esittävät ajatuksia myös tilanteen kehittämiseksi.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä kuvailen muun muassa palvelujärjestelmää ja sosiaalitoimiton asiakkuuteen liittyviä tekijöitä. Asiakkuutta tarkastelen sekä päihdeasiakkaan että työntekijän kannalta. Esille tulevat muun muassa erilaiset haasteet, joita asiakas kohtaa palvelujärjestelmässä asioidessaan, ja toisaalta ne haasteet, joita sosiaalitoimiston työntekijä kohtaa työskennellessään päihdeasiakkaiden kanssa.
Saamani tulokset osoittavat, että hyödylliseksi päihdeasiakkaiden kanssa tehtävässä työssä koetaan tietyn vastuutyöntekijän olemassaolo ja pitkäaikaiset asiakassuhteet. Päihde- ja verkostotyön osaaminen ja palvelujärjestelmän tuntemus nähtiin työn kannalta vahvuuksina. Palvelujärjestelmältä kaivataan enemmän joustavuutta, sekä enemmän matalan kynnyksen palveluja.
Opinnäytetyöni hyödyttää sosiaalitoimistojen työntekijöitä ja muita sosiaalialalla toimivia henkilöitä siten, että se tuo näkyville työntekijöiden tietoa, taitoa, näkemyksiä ja kokemuksia päihdeasiakkaiden kanssa työskentelystä.
Tutkielmani aineisto koostuu Helsingin eteläisellä sosiaaliasemalla suoritetuista viidestä työntekijähaastattelusta. Haastattelut suoritin syksyllä 2008, ja haastattelumenetelmänä käytin teemahaastattelua. Aineistosta ilmenee millaisena sosiaalitoimiston työntekijät näkevät päihdeasiakkaan aseman sosiaalitoimiston asiakkaana sekä laajemmin palvelujärjestelmässä. He esittävät ajatuksia myös tilanteen kehittämiseksi.
Tutkielmani teoreettisessa viitekehyksessä kuvailen muun muassa palvelujärjestelmää ja sosiaalitoimiton asiakkuuteen liittyviä tekijöitä. Asiakkuutta tarkastelen sekä päihdeasiakkaan että työntekijän kannalta. Esille tulevat muun muassa erilaiset haasteet, joita asiakas kohtaa palvelujärjestelmässä asioidessaan, ja toisaalta ne haasteet, joita sosiaalitoimiston työntekijä kohtaa työskennellessään päihdeasiakkaiden kanssa.
Saamani tulokset osoittavat, että hyödylliseksi päihdeasiakkaiden kanssa tehtävässä työssä koetaan tietyn vastuutyöntekijän olemassaolo ja pitkäaikaiset asiakassuhteet. Päihde- ja verkostotyön osaaminen ja palvelujärjestelmän tuntemus nähtiin työn kannalta vahvuuksina. Palvelujärjestelmältä kaivataan enemmän joustavuutta, sekä enemmän matalan kynnyksen palveluja.
Opinnäytetyöni hyödyttää sosiaalitoimistojen työntekijöitä ja muita sosiaalialalla toimivia henkilöitä siten, että se tuo näkyville työntekijöiden tietoa, taitoa, näkemyksiä ja kokemuksia päihdeasiakkaiden kanssa työskentelystä.