Myynninedistäminen suosittelun keinoin, Case: Amarillo Espoo
Sahlberg, Heidi; Savelainen, Tuula (2012)
Sahlberg, Heidi
Savelainen, Tuula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056447
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa suosittelevan myynnin nykytilanne Espoon Amarillossa ja luoda suosittelevan myynnin opas henkilökunnalle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Espoon Amarillon suosittelevaa myyntiä ja pohtia, kuinka sitä voidaan jatkossa lisätä. Espoon Amarillo toimi toimeksiantajana opinnäytetyölle ja opinnäytetyöprosessi suoritettiin tiiviissä yhteistyössä ravintolapäällikkö Janne Hinkkalan kanssa.
Asiakaspalvelu on vuorovaikutustilanne, jossa asiakaspalvelija eli myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeet ja myy halutun tuotteen. Ravintolassa voidaan edistää myyntiä suosittelevan myynnin avulla. Ravintolassa suosittelevaa myyntiä voi harjoittaa tuotteista kertomalla, jolloin asiakas saattaa ostaa enemmän ravintolan tuotteita kuin alun perin oli tarkoitus. Tietoperustaa sovellettiin ravintolan näkökulmaan opinnäytetyön tekijöiden työkokemusten kautta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, asiakaskyselyä ja suosittelun havainnointia. Teemahaastattelun avulla saatiin henkilökunnan ja ravintolapäällikön näkemykset suosittelevan myynnin nykytilasta. Teemahaastatteluun osallistui ravintolapäällikön lisäksi viisi vakituisessa työsuhteessa olevaa tarjoilijaa. Asiakaskyselyn avulla saatiin puolestaan asiakkaan näkökulma suosittelevaan myyntiin. Asiakaskyselyihin saatiin yhteensä 85 täytettyä vastauslomaketta. Suosittelun havainnoinnilla kartoitettiin Espoon Amarillossa kahden viikon ajalla tapahtunut todellinen suosittelun määrä.
Tulosten analysoinnin perusteella voidaan todeta, että suosittelevaa myyntiä ei tapahdu niin paljon kuin henkilökunnan teemahaastattelut antoivat ymmärtää. Henkilökunnalla on täydet valmiudet toteuttaa suosittelevaa myyntiä, minkä vuoksi motivointiin ja kannustamiseen tulisi panostaa tulevaisuudessa enemmän Espoon Amarillossa. Asiakaskyselyn tulosten perusteella ravintolan asiakkaat kokivat tuotteiden suosittelun osaksi asiakaspalvelua ja lisäksi suosittelu mahdollistaa henkilökohtaisemman palvelutapahtuman.
Tulosten perusteella suositteleva myynti on oiva keino tehdä lisämyyntiä ja kasvattaa ravintolan tuottoa. Henkilökunnan motivointiin ja koulutukseen on kiinnitettävä huomiota, jotta henkilökunta sitoutetaan noudattamaan ravintolan periaatteita ja tulevaisuuden tavoitteita. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin suosittelevan myynnin opas tukemaan Espoon Amarillon henkilökunnan suosittelevan myynnin osaamista. Suosittelevan myynnin opas esiteltiin Espoon Amarillon henkilökunnalle kuukausikokouksen yhteydessä. Oppaaseen sisällytettiin teorian ja tulosten perusteella saadut oleellisimmat suosittelevan myynnin osa-alueet. Suosittelevan myynnin oppaan käyttöönotto ja soveltaminen tulevaisuudessa jätettiin ravintolapäällikön päätettäväksi.
Asiakaspalvelu on vuorovaikutustilanne, jossa asiakaspalvelija eli myyjä kartoittaa asiakkaan tarpeet ja myy halutun tuotteen. Ravintolassa voidaan edistää myyntiä suosittelevan myynnin avulla. Ravintolassa suosittelevaa myyntiä voi harjoittaa tuotteista kertomalla, jolloin asiakas saattaa ostaa enemmän ravintolan tuotteita kuin alun perin oli tarkoitus. Tietoperustaa sovellettiin ravintolan näkökulmaan opinnäytetyön tekijöiden työkokemusten kautta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua, asiakaskyselyä ja suosittelun havainnointia. Teemahaastattelun avulla saatiin henkilökunnan ja ravintolapäällikön näkemykset suosittelevan myynnin nykytilasta. Teemahaastatteluun osallistui ravintolapäällikön lisäksi viisi vakituisessa työsuhteessa olevaa tarjoilijaa. Asiakaskyselyn avulla saatiin puolestaan asiakkaan näkökulma suosittelevaan myyntiin. Asiakaskyselyihin saatiin yhteensä 85 täytettyä vastauslomaketta. Suosittelun havainnoinnilla kartoitettiin Espoon Amarillossa kahden viikon ajalla tapahtunut todellinen suosittelun määrä.
Tulosten analysoinnin perusteella voidaan todeta, että suosittelevaa myyntiä ei tapahdu niin paljon kuin henkilökunnan teemahaastattelut antoivat ymmärtää. Henkilökunnalla on täydet valmiudet toteuttaa suosittelevaa myyntiä, minkä vuoksi motivointiin ja kannustamiseen tulisi panostaa tulevaisuudessa enemmän Espoon Amarillossa. Asiakaskyselyn tulosten perusteella ravintolan asiakkaat kokivat tuotteiden suosittelun osaksi asiakaspalvelua ja lisäksi suosittelu mahdollistaa henkilökohtaisemman palvelutapahtuman.
Tulosten perusteella suositteleva myynti on oiva keino tehdä lisämyyntiä ja kasvattaa ravintolan tuottoa. Henkilökunnan motivointiin ja koulutukseen on kiinnitettävä huomiota, jotta henkilökunta sitoutetaan noudattamaan ravintolan periaatteita ja tulevaisuuden tavoitteita. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin suosittelevan myynnin opas tukemaan Espoon Amarillon henkilökunnan suosittelevan myynnin osaamista. Suosittelevan myynnin opas esiteltiin Espoon Amarillon henkilökunnalle kuukausikokouksen yhteydessä. Oppaaseen sisällytettiin teorian ja tulosten perusteella saadut oleellisimmat suosittelevan myynnin osa-alueet. Suosittelevan myynnin oppaan käyttöönotto ja soveltaminen tulevaisuudessa jätettiin ravintolapäällikön päätettäväksi.