TOIMEENTULOTUKIASIAKKAAN KOKEMUKSIA ASIAKKUUDESTA SOSIAALITOIMISTOSSA KOUVOLASSA
Rämä, Sari (2012)
Rämä, Sari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086982
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on, toimeentulotukiasiakaan kokemuksia asiakkuudesta sosiaalitoimistossa Kouvolassa, mitä tunteita asiakkuus hänessä herättää ja olisiko asiakastapaamisessa jotain kehitettävää. Tutkimuksessa selvitetään asiakkaan subjektiivisia tuntemuksia asioimisesta sosiaaliohjaajan tai – työntekijän luona aikuissosiaalitoimessa. Toimeentulo työn käytännön kehittämisen kannalta on tärkeää kuulla asiakkaiden mielipiteitä asiakastapaamisen onnistumisesta ja sosiaalityön asiakkuuden rakentumisesta.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake jaettiin uusille toimeentulotuen asiakkaille asiakastapaamista ennen. Kouvolan aikuissosiaalitoimeen toimitetuista 25 kyselykaavakkeesta palautui 12 kaavaketta täytettynä (N= 12). Kysely suoritettiin viikolla 12 2012.
Toimeentulotuen asiakkaat ovat tyytyväisiä sosiaalityöntekijöiden tai – ohjaajien tapaan tehdä työtään. Asioiminen sosiaalitoimistossa koettiin helpoksi ja asiakkaat kokivat tulleensa kuulluksi ongelmissaan ja toiveissaan. Epäkohdaksi nousi se, että asiakkuutta ei tarkastella yksilöllisesti. Kehittämisideoita palvelun parantamiseen nousi muutaman kyselyyn osallistuneen taholta.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake jaettiin uusille toimeentulotuen asiakkaille asiakastapaamista ennen. Kouvolan aikuissosiaalitoimeen toimitetuista 25 kyselykaavakkeesta palautui 12 kaavaketta täytettynä (N= 12). Kysely suoritettiin viikolla 12 2012.
Toimeentulotuen asiakkaat ovat tyytyväisiä sosiaalityöntekijöiden tai – ohjaajien tapaan tehdä työtään. Asioiminen sosiaalitoimistossa koettiin helpoksi ja asiakkaat kokivat tulleensa kuulluksi ongelmissaan ja toiveissaan. Epäkohdaksi nousi se, että asiakkuutta ei tarkastella yksilöllisesti. Kehittämisideoita palvelun parantamiseen nousi muutaman kyselyyn osallistuneen taholta.