Asiakassuhteet maitotilaneuvonnassa ProAgria Pohjois-Karjalan alueella
Pennanen, Elina (2012)
Pennanen, Elina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097178
Tiivistelmä
Maatalouden kehitys aiheuttaa omat haasteensa myös maatalousneuvonnalle. ProAgria on päättänyt vastata tähän haasteeseen palvelu-uudistuksen avulla. Opinnäytetyössä tutkittiin palvelu-uudistuksen onnistumista ProAgria Pohjois-Karjalan alueella. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mihin suuntaan palvelu-uudistusta kannattaa tulevaisuudessa kehittää.
Tässä pääosin kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluun vastasi 10 Tuotto-segmenttiin kuuluvaa ProAgria Pohjois-Karjalan asiakastilaa sekä 11 maitotilaneuvojaa. Haastattelut litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin sekä teemoittelua että tyypittelyä. Tulokset ilmaistiin tekstinä, suorina lainauksina ja taulukoina. Jotkut haastattelun kohdat käsiteltiin kvantitatiivisesti eli laskettiin, kuinka monta kertaa jokin asia mainitaan haastatteluissa. Havainto-osuudessa seurattiin 10 maitotilaneuvojan työtä kahden päivän ajan. Havainnot kirjattiin ylös ja niistä etsittiin pääkohdat tutkimuksessa julkaistavaksi.
Tutkimuksessa havaittiin, että maitotilaneuvonnan asiakkaat kaipaisivat lisää tietoa maitotilaneuvonnan palvelu-uudistuksen vaikutuksista ja tarjolla olevista palveluista. Maitotilaneuvojat puolestaan tarvitsisivat lisää koulutusta ja motivointia palvelu-uudistuksen mukanaan tuomien muutosten käyttöönottoon. Tärkeää olisi lisätä tiedotuksen määrää: asiakkaita tulisi informoida uuden toimintatavan käyttöönoton tärkeydestä. Maitotilaneuvojien puolestaan olisi uskallettava muuttaa totuttuja rutiineja.
Tässä pääosin kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Teemahaastatteluun vastasi 10 Tuotto-segmenttiin kuuluvaa ProAgria Pohjois-Karjalan asiakastilaa sekä 11 maitotilaneuvojaa. Haastattelut litteroitiin ja aineiston analyysissä käytettiin sekä teemoittelua että tyypittelyä. Tulokset ilmaistiin tekstinä, suorina lainauksina ja taulukoina. Jotkut haastattelun kohdat käsiteltiin kvantitatiivisesti eli laskettiin, kuinka monta kertaa jokin asia mainitaan haastatteluissa. Havainto-osuudessa seurattiin 10 maitotilaneuvojan työtä kahden päivän ajan. Havainnot kirjattiin ylös ja niistä etsittiin pääkohdat tutkimuksessa julkaistavaksi.
Tutkimuksessa havaittiin, että maitotilaneuvonnan asiakkaat kaipaisivat lisää tietoa maitotilaneuvonnan palvelu-uudistuksen vaikutuksista ja tarjolla olevista palveluista. Maitotilaneuvojat puolestaan tarvitsisivat lisää koulutusta ja motivointia palvelu-uudistuksen mukanaan tuomien muutosten käyttöönottoon. Tärkeää olisi lisätä tiedotuksen määrää: asiakkaita tulisi informoida uuden toimintatavan käyttöönoton tärkeydestä. Maitotilaneuvojien puolestaan olisi uskallettava muuttaa totuttuja rutiineja.