Yrityksen kannattavuus tuote- ja asiakasnäkökulmasta
Mäkinen, Eija; Kemppainen, Taru (2012)
Mäkinen, Eija
Kemppainen, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076721
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu puutuotealan yritykselle, Oy Puufirma Ab:lle. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritykselle sen eri asiakkaiden, asiakasryhmien sekä tuoteryhmien kannattavuutta. Yritys ei ole aiemmin tarkastellut edellä mainittujen tekijöiden kannattavuutta, joten kilpailutilanteiden muuttuessa aihe on ajankohtainen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kannattavuutta, katetuottolaskentaa, hinnoittelua, asiakas- ja tuotekannattavuutta sekä niiden analysointia. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty runsaasti alan kirjallisuutta ja internettiä. Lisäksi tämän opinnäytetyön toteuttamista varten on tutkittu muita kannattavuutta käsitteleviä aiemmin tehtyjä opinnäytetöitä.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siinä on myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan case-yrityksen kannattavuuden muodostumista sen oman tietojärjestelmän raportteja apuna käyttäen. Raporttien perusteella analysoidaan liikevaihdon jakautumista eri asiakas- ja tuoteryhmien välillä sekä eri tuoteryhmien kannattavuutta asiakkaittain ja asiakasryhmittäin. Opinnäytetyössä käytetyt raportit ovat vuosilta 2009 ja 2010. Tutkimuksen toteuttamisessa on käytetty apuna myös yrityksen toimitusjohtajalle ja taloushallinnosta vastaavalle henkilölle tehtyjä avoimia haastatteluja.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle selvitettiin sen kannattavimmat asiakas- ja tuoteryhmät sekä menetelmiä asiakas- ja tuotekannattavuuden parantamiseen. Tutkimuksen tuloksena saatiin avattua myös muita menettelytapoja yrityksen kannattavuuden parantamiseksi, kuten yrityksen maksuehtojen muutokset asiakkaille ja sen omille tavarantoimittajille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kannattavuutta, katetuottolaskentaa, hinnoittelua, asiakas- ja tuotekannattavuutta sekä niiden analysointia. Teoriaosuuden lähdeaineistona on käytetty runsaasti alan kirjallisuutta ja internettiä. Lisäksi tämän opinnäytetyön toteuttamista varten on tutkittu muita kannattavuutta käsitteleviä aiemmin tehtyjä opinnäytetöitä.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen, mutta siinä on myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Opinnäytetyön empiirisessä osassa tutkitaan case-yrityksen kannattavuuden muodostumista sen oman tietojärjestelmän raportteja apuna käyttäen. Raporttien perusteella analysoidaan liikevaihdon jakautumista eri asiakas- ja tuoteryhmien välillä sekä eri tuoteryhmien kannattavuutta asiakkaittain ja asiakasryhmittäin. Opinnäytetyössä käytetyt raportit ovat vuosilta 2009 ja 2010. Tutkimuksen toteuttamisessa on käytetty apuna myös yrityksen toimitusjohtajalle ja taloushallinnosta vastaavalle henkilölle tehtyjä avoimia haastatteluja.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle selvitettiin sen kannattavimmat asiakas- ja tuoteryhmät sekä menetelmiä asiakas- ja tuotekannattavuuden parantamiseen. Tutkimuksen tuloksena saatiin avattua myös muita menettelytapoja yrityksen kannattavuuden parantamiseksi, kuten yrityksen maksuehtojen muutokset asiakkaille ja sen omille tavarantoimittajille.