FORESEA-JÄRJESTELMÄ JA LÄHELTÄ PITI -TILANTEIDEN RAPORTOINTI SUOMALAISISSA KAUPPA-ALUKSISSA
Lisko, Joonas (2012)
Lisko, Joonas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097285
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Itämeren alueen meriturvallisuuden kehittämiseen tähtäävää CAFE-hanketta. Työn tavoitteena on selvittää Internetissä toimivaan, pohjoismaisten varustamoiden yhteiseen ForeSea-järjestelmään raportoivien turvallisuuspäälliköiden (designated persons), näkemyksiä järjestelmästä. Lisäksi tutkitaan aluksilla työskentelevien merimiesten kokemuksia lakisääteisen läheltä piti -tilanteiden raportoinnin nykytilasta ja kehittämismahdollisuuksista. Vertailun vuoksi mukaan on otettu myös ilmailualan ammattilaisen oman alansa raportointiin liittyviä näkemyksiä.
Työssä esitellään ForeSea-järjestelmän toimintaa ja tarkoitusta sekä sitä edeltäneitä kansallisia ja kansainvälisiä raportointijärjestelmiä. Lisäksi perehdytään läheltä piti -tilanteiden raportointiin merenkulun säädösten valossa sekä yleisemmin aiheesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse varustamoiden turvallisuuspäälliköitä sekä lähettämällä haastattelulomakkeet aluksilla työskenteleville henkilöille ja yhdelle ilmailualan ammattilaiselle.
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi otti käyttöön vapaaehtoisen turvallisuusvastaavien datapankin, eli ForeSea-järjestelmän kesällä 2010, mutta suomalaiset varustamot eivät ole raportoineet sinne. Tutkimuksessa selvitettiin syitä siihen, miksi ForeSea-järjestelmää ei käytetä. Yhtä tiettyä syytä ei ilmennyt, vaan eri varustamoilla oli erityyppisiä syitä. Alushenkilökunnan osalta läheltä piti -tilanteiden raportoinnin kehittämistarpeita nousi esiin muutamia, tärkeimpänä toiveet kevyemmästä raportointijärjestelmästä.
Työssä esitellään ForeSea-järjestelmän toimintaa ja tarkoitusta sekä sitä edeltäneitä kansallisia ja kansainvälisiä raportointijärjestelmiä. Lisäksi perehdytään läheltä piti -tilanteiden raportointiin merenkulun säädösten valossa sekä yleisemmin aiheesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla puhelimitse varustamoiden turvallisuuspäälliköitä sekä lähettämällä haastattelulomakkeet aluksilla työskenteleville henkilöille ja yhdelle ilmailualan ammattilaiselle.
Liikenteen turvallisuusvirasto TraFi otti käyttöön vapaaehtoisen turvallisuusvastaavien datapankin, eli ForeSea-järjestelmän kesällä 2010, mutta suomalaiset varustamot eivät ole raportoineet sinne. Tutkimuksessa selvitettiin syitä siihen, miksi ForeSea-järjestelmää ei käytetä. Yhtä tiettyä syytä ei ilmennyt, vaan eri varustamoilla oli erityyppisiä syitä. Alushenkilökunnan osalta läheltä piti -tilanteiden raportoinnin kehittämistarpeita nousi esiin muutamia, tärkeimpänä toiveet kevyemmästä raportointijärjestelmästä.