Liiketalouden opiskelijoiden työelämälähtöisen Venäjä-osaamisen lisääminen Saimaan ammattikorkeakoulussa
Bogdanoff, Kari (2012)
Bogdanoff, Kari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224812
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden työelämälähtöistä harjoittelua Venäjällä. Tarkoituksena oli luoda kokonaiskuva Saimaan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden työelämälähtöisen Venäjä-painotteisen työharjoittelun prosessista sekä lisätä Saimaan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden Venäjä-painotteista työharjoittelua ja Venäjä-osaamista.
Saimaan ammattikorkeakouluun liittyvissä aiheissa käytettiin pääasiassa Sai-maan ammattikorkeakoulun omia julkaisuja. Tutkimuksessa huomioitiin myös työlupien hankintaprosessi sekä Venäjä-painotteisuus. Venäjä-painotteisuudessa tutkittiin Venäjä-osaamiseen liittyviä julkaisuja. Venäjä-osaaminen liittyi myös hyvin vahvasti opinnäytetyön tutkimukseen, minkä vuoksi aihetta käsiteltiin laajemmasta näkökulmasta. Tarkoituksena oli vahvistaa Venäjä-harjoittelun merkitystä yhdistämällä teoreettinen ymmärrys Venäjä-osaamisesta käytännön läheiseen Venäjä-harjoitteluun.
Empiiristä osiota varten luotiin haastattelu sekä kysely, joka tehtiin kahdelle eri kohderyhmälle. Aikajärjestyksellisesti ensimmäinen kohderyhmä oli Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-asiantuntijat ja toinen kohderyhmä oli Venäjällä työskentelevät suomalaiset yritysedustajat. Molempien kohderyhmien kysymykset Venäjä-osaamisesta olivat samat.
Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-asiantuntijoille suunnatussa kyselyssä tutkimuksen tarkoituksena oli pääasiassa selvittää Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-harjoittelun nykytila. Venäjällä toimivien yritysedustajille suunnatussa kyselytutkimuksen pääasiallinen tarkoitus oli selvittää mahdollisuus ja halukkuus vastaanottaa harjoittelijoita Saimaan ammattikorkeakoulusta.
Yritysedustajille suunnatussa kyselyssä tulokset osoittivat, että yritykset olivat pääasiassa halukkaita vastaanottamaan harjoittelijoita, mutta työluvan hankkiminen on byrokraattisesti pitkä ja hankala prosessi, mitä pidettiin esteenä työharjoittelupaikan vastaanottamiseksi. The purpose of this study was to create an overall picture of the Russia-oriented internship processes of the business faculty students at the Saimaa University of Applied Sciences. Another aim was to enhance the students' Russia-oriented internships and working life knowledge.
In issues related to the Saimaa University of Applied Sciences, the University's own publications were used as source materials. Other materials were mainly gathered from the internet as the information about work permits is continuously updated and Russian know-how is a rather recent subject.
The empirical part consists of two parts. First, there is an interview, which was focused on the employees of the Saimaa University of Applied Sciences responsible for Russian-oriented internships, and Russian business lecturers. Second, there is an inquiry, which was made for Finnish company representatives situated in St. Petersburg, Russia. Purpose of this inquiry was to determine the needs of the Saimaa University's business students for Russia-oriented internship.
The results show that Finnish company representatives are willing to have business faculty students on internships in Russia. However, bureaucracy is seen as a barrier to accepting interns to companies. Further study is required to form an overall picture of the situation at the other faculties situation of Saimaa University of Applied Sciences.
Saimaan ammattikorkeakouluun liittyvissä aiheissa käytettiin pääasiassa Sai-maan ammattikorkeakoulun omia julkaisuja. Tutkimuksessa huomioitiin myös työlupien hankintaprosessi sekä Venäjä-painotteisuus. Venäjä-painotteisuudessa tutkittiin Venäjä-osaamiseen liittyviä julkaisuja. Venäjä-osaaminen liittyi myös hyvin vahvasti opinnäytetyön tutkimukseen, minkä vuoksi aihetta käsiteltiin laajemmasta näkökulmasta. Tarkoituksena oli vahvistaa Venäjä-harjoittelun merkitystä yhdistämällä teoreettinen ymmärrys Venäjä-osaamisesta käytännön läheiseen Venäjä-harjoitteluun.
Empiiristä osiota varten luotiin haastattelu sekä kysely, joka tehtiin kahdelle eri kohderyhmälle. Aikajärjestyksellisesti ensimmäinen kohderyhmä oli Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-asiantuntijat ja toinen kohderyhmä oli Venäjällä työskentelevät suomalaiset yritysedustajat. Molempien kohderyhmien kysymykset Venäjä-osaamisesta olivat samat.
Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-asiantuntijoille suunnatussa kyselyssä tutkimuksen tarkoituksena oli pääasiassa selvittää Saimaan ammattikorkeakoulun Venäjä-harjoittelun nykytila. Venäjällä toimivien yritysedustajille suunnatussa kyselytutkimuksen pääasiallinen tarkoitus oli selvittää mahdollisuus ja halukkuus vastaanottaa harjoittelijoita Saimaan ammattikorkeakoulusta.
Yritysedustajille suunnatussa kyselyssä tulokset osoittivat, että yritykset olivat pääasiassa halukkaita vastaanottamaan harjoittelijoita, mutta työluvan hankkiminen on byrokraattisesti pitkä ja hankala prosessi, mitä pidettiin esteenä työharjoittelupaikan vastaanottamiseksi.
In issues related to the Saimaa University of Applied Sciences, the University's own publications were used as source materials. Other materials were mainly gathered from the internet as the information about work permits is continuously updated and Russian know-how is a rather recent subject.
The empirical part consists of two parts. First, there is an interview, which was focused on the employees of the Saimaa University of Applied Sciences responsible for Russian-oriented internships, and Russian business lecturers. Second, there is an inquiry, which was made for Finnish company representatives situated in St. Petersburg, Russia. Purpose of this inquiry was to determine the needs of the Saimaa University's business students for Russia-oriented internship.
The results show that Finnish company representatives are willing to have business faculty students on internships in Russia. However, bureaucracy is seen as a barrier to accepting interns to companies. Further study is required to form an overall picture of the situation at the other faculties situation of Saimaa University of Applied Sciences.